Den digitala etikettproduktionen växer i rekordfart. Idag på Labelexpo avslöjar Konica Minolta de första detaljerna om sin nya AccurioLabel Prototyp, ett system som är utformat för att ta automatisering och produktivitet till nya höjder, samtidigt som det hanterar viktiga utmaningar inom branschen.

Konica Minoltas prototyp bygger vidare på framgången med den beprövade AccurioLabel 230 och är positionerad som den perfekta lösningen för digital etikettproduktion i mellanklassen. Som tillbehör finns Intelligent Quality Optimiser (IQ) som förenklar arbetsflödena, möjliggör längre produktioner upp till 1 600 linjära meter och säkerställer noggrann färgregistrering även vid full hastighet (23,4 m/min). Utskriftsupplösningen har också höjts till 1200 x 2400 dpi, vilket ger skarpare och mer levande utskrifter.

På Labelexpo Europe (Hall 5, E61/5G60) — som genomförs på Fira Gran Via, Barcelona, September 16-19 — kan besökarna se den tillsammans med Konica Minoltas hela sortiment av digitala etikett- och förpackningslösningar, som visas i samarbete med MGI Digital Technology.

Andra höjdpunkter är AccurioLabel 230 (CMYK) för etikettproducenter som övergår från konventionell till digital produktion, AccurioLabel 400 (CMYK + vitt) och MGI:s JETvarnish 3D Web 400 för digital förädling med lack och foliering. Här finns också MGI Octopus Web för hybrid digital skärning och efterbehandling samt GM DC350Mini Basic för semi-rotationsstansning och laminering.

Programvarudemonstrationer kommer att fokusera på AccurioPro Flux, AccurioPro Dashboard och IC-320L Creo-kontrollenhet, kompletterat med MGIs Connect (Dashboard, Approve, Predict) och JETFORCE-mjukvarorna.

I år är det också tio år sedan Konica Minolta gick in på etikettmarknaden, och under den tiden har mer än 1 700 tryckpressar installerats över hela världen. I den senaste IDC MarketScape: Worldwide High-Speed Digital Label Printers 2025 Vendor Assessment (doc #US51812724, augusti 2025) konstateras att ”Konica Minolta har erbjudit AccurioPress digitala etikettpressar sedan 2014. Under den tiden har Konica Minolta sålt mer än 1 700 av sina tonerbaserade etikettpressar, som har hittat en ”sweet spot” på marknaden för digitala etikettpressar tack vare sin kombination av kvalitet och produktivitet.” Konica Minolta utnämndes också till ledande i denna rapport. Konica Minolta är fast beslutet att utnyttja momentumet på en ökande marknad – som enligt prognoser från analytikerna Smithers Pira1 kommer att växa med nästan 60 % under de kommande tio åren och uppgå till 20 miljarder dollar år 2032.

Toshi Uemura

Executive Officer and Head of Industrial Print at Konica Minolta Europe

Vi ligger i framkant när det gäller digital etikettproduktion, vilket erbjuder spännande möjligheter för tryckerier. Dagens presentation av vår nya AccurioLabel Prototype är ytterligare en milstolpe som bygger vidare på AccurioLabel 230:s framgångar och erbjuder ännu högre automatisering, hastighet och kvalitet.

Toshitaka Uemura

Han tillägger: ”Konica Minoltas mission är att möjliggöra bättre kommunikation och ett bättre samhälle genom kraften i digital utskrift. Genom att arbeta nära våra kunder hjälper vi dem att övervinna utmaningar som sträcker sig från kortare ledtider och mindre upplagor till brist på skickliga operatörer och miljöfrågor.”

Läs mer om Konica Minoltas närvaro på mässan här.

Dela: