En digitalpress ersatte fem maskiner – Designhuset-Screentext väljer Konica Minolta ännu en gång

Hos Designhuset-Screentext i Skara insåg man tidigt att rätt investeringar tar produktionen framåt, höjer kvaliteten och gynnar kunden. Tack vare nya investeringen är det dessutom troligt att Designhuset-Screentext har satt nytt världsrekord vad gäller tid från beställning till leveransbesked.

Designhuset-Screentext har med 30 års samlad erfarenhet förstått vikten av att erbjuda en bredd i kombination med en kapabel maskinpark. Med rätt maskiner för produktion av trycksaker, skyltar, vinyldekor, mässmaterial och profilkläder inhouse styr man själva över planering och leveranstider.

–  Vi är stolta att producera så mycket vi bara kan i huset och vi försöker att rama in hela branschen, säger Christopher Åberg, en av grundarna och ägarna av Designhuset Reklam i Skara AB.

En maskin istället för fem
När det kommer till nyinvesteringen från Konica Minolta berättar Christopher att startskottet var då den dåvarande maskinen blev för liten och började bli gammal. Målet var en maskin som kan göra så mycket som möjligt färdigt, direkt i maskinen. Ett genuint arbete påbörjades med att sätta ihop en specifikation för att, som Christopher berättar, köpa tid genom effektivitet. Efter cirka ett års sökande föll valet på en digitalpress från Konica Minolta.

− Det var ett race i ungefär ett år innan vi tyckte att vi hade hittat en produkt som gjorde precis det vi ville. Vi gick från digitalpress som bara hanterade digitala tryck, till en digitalpress som gör väldigt mycket produkter inline. Vi kunde byta ut fem tidigare maskiner mot en ny, vilket är väldigt positivt när man är trångbodd.

Varför föll valet på en AccurioPress C4080 med tillbehör inline?

Konica Minolta hade den maskin som löste störst del av våra behov i en och samma produkt. De andra lösningarna som vi tittade på krävde två till tre maskiner för samma typ av produktion. För att spara plats ville vi inte lyfta in fler maskiner. Konica Minolta har en bra lösning som gör väldigt mycket direkt. Sedan hade vi bra kännedom om deras produkter då vi har en Konica Minolta sedan tidigare. Pengen är så klart också en faktor. Att ställa ut en eller tre maskiner, det är en prisfråga. Det här blev en kostnadseffektiv lösning.

Fördelarna med trimmerenheten TU-510:

Med trimmerenheten skär personalen printade ark till färdigt format och gör hela slutprodukten klar direkt i maskinen. Tidigare bestod arbetsmomenten att arken efter print skulle skäras, plockas ihop och sedan placeras i den gamla maskinen. Nu har man fått ner momenten avsevärt vilket sparar mycket arbete. En annan fördel som Christopher belyser är att det spar på kroppen när man slipper lyfta och att bära produkterna mellan maskinerna. I och med trimmerenheten är det nu också möjligt att köra ett enda provexemplar av en katalog eller annan trycksak. Det var något som inte var hållbart ekonomiskt tidigare.

Nu trycker vi på en knapp och får ut en färdig katalog som kunden kan kolla. Därefter kör vi kvantiteten, säger Christopher.

Så säger Designhuset-Screentext om IQ-enheten:

Att välja till en IQ-enhet var ett naturligt val, berättar Christopher. De hade redan innan bestämt att den typen av produkt ska finnas med. Enheten läser av kulörer och korrigerar eventuella avvikelser. Därefter matchas fram- och baksida och kalibrering sker utifrån papperstyp. IQ-enheten hanterar även komplexa pappersprofiler.

– Tack vare IQ-enheten kan vi säkerställa en väldigt god kvalitet på många typer av material. Tidigare var vi tvungna att kolla allt manuellt. Den här enheten läser kontinuerligt under drift, så att vi inte får någon avvikelse. Det är en stor fördel och det säkerställer slutproduktens kvalitet. Det är ett litet arbete att lägga in alla typer av papper för kalibrering, men när det är gjort gör maskinen jobbet åt oss. Vi har lärt oss den hårda vägen att den här maskinen spar väldigt mycket tid för oss, den är värd sin vikt i guld.

Häftesframställaren, SD-513 Booklet, ett användbart tillval

SD-513 Booklet är en häft för plana papper, som används för produktion av allt från enklare instruktioner eller konsumentanpassade produkter till enklare bokslut eller bruksanvisningar med hörnhäft.

– Det är inte något som vi nyttjar dagligen men väldigt, väldigt bra att ha med. När det 30 000 exemplar som ska häftas var det förr inte superkul, säger Christopher. Vi har även en ”booklet maker”, häft och frontklipp. Den är något som egentligen gjorde att den här Konican blev lite unik. Den viker, häftar och klipper ett dokument i framkant vilket nu gör det möjligt för oss att göra färdiga kataloger direkt inline. Vi har också funktion för fyrkantsrygg, som gör katalogen planare och trevligare att bläddra i. Du slippen en U-formad rygg, det blir enklare att stapla och ja, det blir en proffsigare katalog helt enkelt.

Designhuset – Screentest valde Koncia Minolta igen

Christopher berättar att de sedan tidigare har en Accuropress 2071, en äldre och mindre maskin. Han menar att en stor avgörande faktor till att det blev samma leverantör igen är Konica Minoltas service.

– De är på plats i tid och har duktig, trevlig personal som också är väldigt lösningsbenägna. Den här typen av skrivare behöver vi köra ganska mycket dagligen. Om det blir driftstopp, då blir det bråttom. Det är korta ledtider idag och då får det inte stå stilla. Det är som vanligt med digitalpressar, de lever ett jäkligt tufft liv. Det är många ark som knallar igenom dagligen, då är det jätteviktigt att servicemarknaden är med. Vi har en bra dialog med Konicas serviceavdelning, de förstår om det skulle vara panik och är snabbt på plats. Vi väljer hellre en lite dyrare maskin med bra servicemarknad, än en billigare som saknar eller har dålig service.

Fördelarna med efterbehandling inline

– Vi sparar väldigt, väldigt mycket arbetskraft när maskinen gör färdiga produkter direkt. Utan för stora kostnader kan vi köra ett provex som faktiskt är den slutgiltiga produkten. Det är en stor fördel för både kunden och för oss. Dessutom minimeras risken för fel och kostnader som det medför.

Breddat erbjudande till kund och framtidsutsikter

Det verkar inte finnas några gränser på kreativiteten hos Designhuset-Screentext. Christopher talar om att det är stor variation på de pappersprodukter som de gör klara, direkt i maskinen. Ytterligare en fördel är de tre sorteringsfacken, som sorterar tre jobb samtidigt. Han berättar också att nya digitalpressen från Konica Minolta klarar en bra tjocklek på kartong. Nu gör de också skräddarsydda förpackningar, till exempel visitkortsaskar, snabbt och smidigt. Med den nya investeringen har Designhuset – Screentext kunnat utöka utbudet med bigade produkter i olika former, både förpackningar och hockeyklappror. Christopher berättar att de ser ljust på framtiden och upplever en ökning inom trycksaker.

– Vi har ett uppsving ett uppsving för tryckta medier nu, framför allt flyers, broschyrer och visitkort, det ser vi att det ökar jättemycket. Under senaste året har vi analyserat det ganska ordentligt och lokalt går det starkt uppåt. En bidragande faktor är att vi värdesätter det fysiska mötet med kunden och att skapa en personlig kontakt.

Slutligen, har Designhuset-Screentext satt ett nytt världsrekord?

Christopher berättar att en kund mejlade och beställde 200 visitkort. Jobbet var klart på 30 sekunder och inom en minut fick kunden svaret att de var klara. Även om det inte är ett officiellt rekord, får vi hålla med om att snabbare än så går det sannolikt inte!

Produkter i artikeln:

AccurioPress C4080

IQ-enhet IQ-510: Integrated color care unit, automatiserar färgjustering och pass fram/baksida, även under produktion. Tidsbesparande, säkerställer hög och jämn kvalitet.

Konica Minolta Inline Finishing

Trimmerenhet TU-510: Ökar effektiviteten och ger möjlighet att utöka produktutbudet. Färdiga trycksaker med utfall direkt ur maskinen.

Häftesframställaren SD-513: häftesframställaren fyrkantsformar häftesryggen och trimmar alla tre sidor för ett professionellt resultat.

Kontaktperson:

Niklas Svensson, Konica Minolta, telefon 073 917 76 57, e-post niklas.svensson@konicaminolta.se

Länk till Designhuset - Screentext

Christopher Åberg

Ägare Designhuset reklam i Skara AB

"– Tack vare IQ-enheten kan vi säkerställa en väldigt god kvalitet på många typer av material. Tidigare var vi tvungna att kolla allt manuellt. Den här enheten läser kontinuerligt under drift, så att vi inte får någon avvikelse. Det är en stor fördel och det säkerställer slutproduktens kvalitet. Det är ett litet arbete att lägga in alla typer av papper för kalibrering, men när det är gjort gör maskinen jobbet åt oss. Vi har lärt oss den hårda vägen att den här maskinen spar väldigt mycket tid för oss, den är värd sin vikt i guld"
Dela: