SkySat Technologies Ltd. Nigeria

skysat logo

SkySat Technologies Ltd. Nigeria

SkySat Technologies Ltd. Nigeria

Ett brett utbud av efterbehandlingsalternativ i en tryckomgång ökar vinsten avsevärt och förkortar produktionstiden


Skysat Technologies är ett Nigeria-baserat företag som driver en kedja snabbtryckerier i hela landet. För bara fem år sedan öppnade den första "kopieringsbutiken" i Lagos och erbjöd en mängd olika digitala trycktjänster, inklusive broschyrer, visitkort, rapporter, utskick och presentationer.


I takt med att verksamheten växte öppnades fler butiker och nya trycktjänster lades till, inklusive fotoprodukter och även produktion av några tidskrifter och böcker på begäran.


Utmaningen

Inledningsvis lades alla tryckta dokument ut på entreprenad. Men det stod klart att det drog ner vinstmarginalerna för tryckjobben, samtidigt som produktions- och leveranstider ökade och logistiska problem uppstod. Experiment med flera typer av fristående efterbehandlingsutrustningar gav viss förbättring, men visade sig vara tidskrävande och svårskötta.


Lösningen

Skysat talade med Konica Minolta och fick höra om de inbyggda efterbehandlingsalternativen i bizhub-pressarna, när efterbehandlingsenheten ansluts direkt till pressen. Testerna var framgångsrika och ett beslut fattades om att installera en färgtryckpress med en av de mest mångsidiga inbyggda efterbehandlingsenheterna ansluten till den.


quotation marks

Den inbyggda efterbehandlingslösningen har varit avgörande för utvecklingen av Skysat-kedjan för snabbtryckerier. Tillväxten i vår verksamhet har gjort det möjligt för oss att expandera. Vi driver nu fyra olika butiker och planerar att öppna tre nya butiker innan slutet av året. Utan de inbyggda efterbehandlingsalternativen hade vi inte kunnat erbjuda så många digitala snabbtryckstjänster!

Izzat Debs

verkställande direktör

Resultatet

"Med den här lösningen försvann all vår huvudvärk", säger Izzat Debs, vd på Skysat. "Det är en allt-i-ett-lösning som sparar mycket tid och eliminerar logistiskt krångel. Ibland kan en kund helt enkelt vänta på att jobbet ska bli klart. Dessutom har vi kunnat maximera våra vinstmarginaler för varje jobb eftersom vi kan ta ut en separat avgift för varje efterbehandlingsbehov även om vi kan producera automatiskt i samma utskriftskörning", sammanfattar Debs: "Även i ett land som Nigeria, där arbetskraft är billig, har vi sett att inbyggd efterbehandling är den snabbaste och mest kostnadseffektiva lösningen jämfört med att använda offline-enheter."


Framtida prognos

"Den inbyggda efterbehandlingslösningen har varit avgörande för tillväxten i Skysat-kedjan med snabbtryckerier", fortsätter Debs. "Tillväxten i vår verksamhet har gjort det möjligt för oss att expandera. Vi driver nu fyra olika butiker och planerar att öppna tre nya butiker innan årets slut. Utan de inbyggda efterbehandlingsalternativen hade vi inte kunnat erbjuda så många digitala snabbtryckstjänster!"


Relaterade Kundhistorier

Relaterade Kundhistorier