Kreativ beröringspunkt för druckpartner för att bygga marknadsandelar

druckpartner logo

Kreativ beröringspunkt för druckpartner för att bygga marknadsandelar

Kreativ beröringspunkt för druckpartner för att bygga marknadsandelar

druckpartner Druck- und Medienhaus är en mycket framgångsrik tryckleverantör som har expanderat till nya marknader genom att anamma de senaste tekniska framstegen. Företaget grundades för mer än 40 år sedan som bok- och offsettryckeri och har växt stadigt och utökat sitt tjänsteutbud avsevärt. Omsättningen är nu över 20 miljoner euro. Företaget, som är baserat i Essen i Tyskland, har fler än 120 anställda, är en respekterad heltjänstleverantör för kunder från både kommersiella och marknadsföringsbranscher. Lösningar skräddarsys för kunder, varav hälften är byråverksamhet och övriga direktkunder.


Viktiga affärsdrivkrafter för investering

druckpartner letade efter olika sätt att marknadsföra sig till en allt viktigare kundbas för sin verksamhet, nämligen marknadsförings- och reklambolag. Det är en sektor där de anställda inte tänker på tryck eller processen särskilt mycket, utan tittar på resultatet och den produkt de kan ”sälja”. Att skicka specifika prover med varierande data, inklusive foliering, och att ge en fantastisk känslomässig upplevelse identifierades som ett viktigt sätt att nå ut till just den målgruppen. Möjligheten att investera i teknik för att tillhandahålla specialisteffekter blev ett viktigt strategiskt initiativ för att vinna nya kunder. Det var ett viktigt nytt marknadsföringsverktyg för att skapa nya affärsmöjligheter.


Konica Minolta-lösning

Efter en grundlig utvärdering valde druckpartner Konica Minoltas strategiska partner MGI:s avancerade JETpair 3D Evolution-enhet för B1-spot-UV-lackering och foliering. Avgörande var maskinens förmåga att skapa attraktiva tryckprodukter som är mer levande och taktila. Det är ett enkelt sätt att spotbestryka digital- och offsettryck, framhäva definierade områden eller lägga till taktila 3D-effekter. Glamorösa effekter blir möjliga när de kombineras med den inbyggda varmfolieringsmodulen.


Viktiga fördelar

Introduktionen av MGI JV3D Evolution skapade ett unikt säljargument för druckpartner och gjorde produktionsprocessen enklare. Att kunna trycka och förädla internt i stället för att lägga ut det här arbetet på entreprenad har minskat ordertiderna med två dagar för varje jobb. Mellanliggande logistik med extern logistik har blivit onödig. Alla typer av tillämpningar har blivit möjliga, men det idealiska jobbet på MGI JV3D Evolution för druckpartner omfattar vanligtvis färre än 1 000 ark, med jobbeställningar på mellan 200 och 500 euro. 


Den har även tagit itu med marknaden och letat efter nya kunder för vanliga offset-jobb. De senaste storskaliga jobben har omfattat specialeffekter för en större försäkringsgivares maxikort som skickas till kunder samt en större återförsäljares personliga födelsedagskort för kunder. Men MGI JV3D Evolution används främst för småskaligt broschyrarbete och bokomslag, och har skapat möjligheter på marknaden för lyxförpackningar. 


Dessutom kommer den att ha säsongsmässiga fördelar vid till exempel julen. Men den största fördelen har varit att skapa nya möjligheter inom reklam, marknadsföring och kreativa marknader. Under 2017 höll druckpartner fler än 200 möten med företag i de här sektorerna, vilket är en enorm ökning jämfört med tidigare år. Detta drevs av MGI-systeminvesteringen.



DSC9246
quotation marks

Nuförtiden tas tryck för givet och det är egentligen inte något som är spännande eller intresserar många människor, särskilt inom reklam, marknadsföring och den kreativa sektorn

Peter Zimmermann

chef för digitaltryck, druckpartner

quotation marks

Om vi skulle kunna skapa fler än 200 högkvalitativa kontakter vore det en enorm andel av vår totala kundbas och en riktigt bra siffra. Och man vet aldrig vad som händer i framtiden – vi hoppas förstås att det blir mycket mer. Vår avkastning på investeringen kan vara så lite som tre år med högre kapacitet

Klaus Schotte

Försäljning och rådgivning, druckpartner

druckpartner Druck- und Medienhaus

Learn how druckpartner Druck- und Medienhaus opened new business doors with Konica Minolta.

Viktiga fördelar

Viktiga fördelar


Relaterade Kundhistorier

Relaterade Kundhistorier