Med AIRe Link ser du det kunden ser, så att du kan ge dina kunder fjärrsupport och snabbt åtgärda fel. Med AIRe Links webbläsarbaserade och appfria lösning kan du snabbt hjälpa dina kunder över hela världen. Med bättre förstagångshjälp kan din organisation nå nya produktivitetsnivåer och öka vinsten inom kundsupport och fältservice, samtidigt som kundvärdet ökar genom att du undviker besök på plats. Serviceorganisationer arbetar ständigt med att minska kostnaderna och öka effektiviteten, samtidigt som de ska hålla kunden nöjd.
Det finns tre stora makrotrender som påverkar framtiden för tillverkning och service. För det första överstiger andelen tillverkningsjobb markant utbudet av kvalificerade kandidater; för det andra, fler maskiner distribueras på avlägsna platser och för det tredje, den växande komplexiteten för ny teknik. De viktigaste KPI:erna för serviceteam, när det gäller hög kundnöjdhet är att undvika besök på plats och lösa saker redan vid första tillfället. Covid-19 påvisade också det ökade behovet av fjärrarbete och fjärrsupport. Enkelt sagt måste serviceteam göra mer med mindre resurser.
Det som verkar vara en omöjlig uppgift kan lösas med hjälp av innovativa verktyg som hjälper serviceteamen på rätt sätt. De flesta serviceteam använder redan traditionella verktyg för fjärrsupport, som fjärrskrivbord, men nyligen togs en ny typ av lösning fram – direkt visuell fjärrsupport.
Tekniken bakom Konica Minoltas lösning för visuell fjärrsupport – AIRe Link – använder kameran på en smarttelefon, surfplatta eller extern kamera för att strömma videon som visar slutanvändarens scenario till en fjärrtekniker, kompletterad med ljudkommunikation. Avancerade verktyg för visuell navigering, t.ex. livepekare i videon eller grafisk notering i en ögonblicksbild, används för att guida slutanvändaren visuellt genom processen.
Eftersom protokollet WebRTC används kan sessionen för visuell fjärrsupport köras i webbläsaren för de flesta moderna smarttelefoner. Då behöver slutanvändarna inte installera något program eller skapa ett användarkonto. De behöver bara klicka på inbjudningslänken, som vanligtvis skickas i ett SMS. Vem som helst i världen kan få omedelbar support via den här innovativa lösningen för visuell fjärrsupport.
Kunden rapporterar ett problem till maskintillverkaren via etablerade kommunikationskanaler, vanligtvis via telefonsamtal eller biljettsystem. Teknisk support erbjuder då att köra en audiovisuell session via AIRe Link för att undersöka problemet på distans.
Teknisk support skickar inbjudan till den audiovisuella sessionen till kunden via sms eller e-post. Kunden ansluter sig sedan genom att klicka på länken på en smartphone eller surfplatta och godkänner åtkomst till kamera och mikrofon. Ingen applikation behövs, endast en kompatibel webbläsare
Teknisk support kan se vad kunden ser och kan navigera dem genom identifiering och lösning av problem. Sessionen kan inkludera ljud, visuella bilder, live-pekare, snapshot-kommentarer och till och med dokumentdelning för tydlig och effektiv kommunikation.
Om problemet kan åtgärdas på distans stängs sessionen och information kan valfritt lagras. Denna information kan användas för att bygga och dela kunskap och erfarenhet. Om en fjärrdiagnos leder till slutsatsen att webbplatsbesöket är väsentligt, hjälper den inhämtade informationen teknikern att vara beredd att uppnå resultat första gången.
Minimera antalet onödiga besök på platsen Åker du till dina kunder för att fixa triviala problem eller för att upptäcka att du inte har de verktyg och reservdelar som krävs för att lösa problemet? Med AIRe Link kan du på distans se kundproblemet och tydligt vägleda dem till åtgärd som löser det hela eller få info om vad som behövs för åtgärd.
Minska kostnader och öka tillfredsställelsen Har du ett växande antal maskiner på avlägsna platser, brist på resurser och begränsad budget för kundsupport? AIRe Link gör det möjligt för ditt team att förbättra frekvensen av snabbare problemlösning på distans, samtidigt som du säkerställer att du uppfyller kundernas förväntningar och överträffar avtalad servicenivå.
Eliminera stress och öka produktionen Har du problem med maskinen som kräver konsultation eller serviceåtgärder från leverantören? Använd AIRe Link för att lösa problemet på distans eller för att dela alla detaljer med servicetekniker innan deras besök, så att produktionen kommer igång snabbare.
AIRe Link är en molnlösning utan appinstallation för serviceteamet eller hos slutanvändaren. För att kunna köra en AIRe Link-session måste båda parter vara anslutna till internet och använda moderna webbläsare på sina enheter. Eftersom slutanvändarna i de flesta fall redan har smarttelefonen i handen när de ringer för att få hjälp kan den visuella supportsessionen upprättas inom några sekunder.
Ingen initial kostnad. Körs på en smarttelefon.
Klicka en gång för att starta fjärrhjälpssessionen.
Ingen app behövs. Bara en webbläsare som är kompatibel med WebRTC.
Stabil och säker. Skalbar för alla belastningar.
Assistenten och klienten måste vara anslutna till internet.
Anslutning via mobilnätverk (3G, 4G, LTE) är möjlig.
Genomsnittlig dataförbrukning 20 MB/minut.
Genomsnittlig bandbredd för 1 280 x 720-video är 300 kB/s.
Automatisk kvalitetsjustering baserat på internetanslutning.
Feedback från Kevin Archer, Regional Technical Specialist, Konica Minolta Business Solutions (UK) Ltd.