Hur fungerar det?
Det som verkar vara en omöjlig uppgift kan lösas med hjälp av innovativa verktyg som hjälper serviceteamen på rätt sätt. De flesta serviceteam använder redan traditionella verktyg för fjärrsupport, som fjärrskrivbord, men nyligen togs en ny typ av lösning fram – direkt visuell fjärrsupport.
Tekniken bakom Konica Minoltas lösning för visuell fjärrsupport – AIRe Link – använder kameran på en smarttelefon, surfplatta eller extern kamera för att strömma videon som visar slutanvändarens scenario till en fjärrtekniker, kompletterad med ljudkommunikation. Avancerade verktyg för visuell navigering, t.ex. livepekare i videon eller grafisk notering i en ögonblicksbild, används för att guida slutanvändaren visuellt genom processen.
Eftersom protokollet WebRTC används kan sessionen för visuell fjärrsupport köras i webbläsaren för de flesta moderna smarttelefoner. Då behöver slutanvändarna inte installera något program eller skapa ett användarkonto. De behöver bara klicka på inbjudningslänken, som vanligtvis skickas i ett SMS. Vem som helst i världen kan få omedelbar support via den här innovativa lösningen för visuell fjärrsupport.