Prognoser för Production Printing 2022

| 12 januari 2022

Insikter från Konica Minolta.

Kommentarer av Olaf Lorenz, Senior General Manager, Digital Transformation Division, Konica Minolta Business Solutions Europe

Production printing kommer aldrig att få samma uppmärksamhet som andra tekniksektorer, t.ex. artificiell intelligens (AI) och "internet of things" (IOT), men de fortsätter att utvecklas som ett effektivt kommunikationsverktyg.



Inför det nya året ser vi en ökad automatisering, ökad användning av förädling och en fortsatt ökning av inköp av trycksaker online samt utveckling av webbutiker som viktiga drivkrafter. Vad vi med säkerhet kan förutsäga även i dessa fortfarande oöverträffade tider är att den pågående trenden från analog till digital produktion kommer att fortsätta.


Tryck är en viktig del av den kanalöverskridande kommunikationen

Efterfrågan kommer att fortsätta att öka på kompletta tillverkningsprocesser från början till slut med fler allt-i-ett-lösningar, liksom behovet av produktionsenheter som kräver färre och mindre kvalificerade operatörer. Och trycksaker kommer att fortsätta att spela en viktig roll i kanalöverskridande kommunikation, inklusive områden under utveckling som robotteknik, IoT, AI och mobila enheter.

Utvecklingen av utskriftstekniken innebär att den används utöver grafiska och förpackningstillämpningar. Den används i allt större utsträckning inom områden som tapeter, laminattryck och inredning. Inkjettextilier, keramiska tryck, tryckt elektronik, glas, fordon och transport, biovetenskap och biomedicin är områden som framsynta tryckerier kan tänka sig att ta sig in på.


Hjälper varumärken att uppfylla de förändrade kraven från sina egna kunder

Varumärkesägare kommer också i allt högre grad att använda digital teknik för att öka engagemanget och intresset för sina produkter - allt i en mer hållbar miljö. Att reagera snabbt med högt automatiserade system som producerar små mängder är ett sätt att lyckas och hjälpa varumärken att uppfylla de snabbt föränderliga kraven från sina egna kunder.


Förenklad produktion för att uppfylla kraven på snabb respons

Det är viktigt att anpassa strategier och taktik till de krafter som påverkar konkurrensen och kundernas förväntningar, samtidigt som man förenklar produktionen för att uppfylla kraven på snabb respons från en alltmer krävande kundkrets. Mjukvara är också en avgörande komponent i strävan efter ökad lönsamhet.

 

"Mjukvaruframgångar"

En av våra största "mjukvaruframgångar" har vi haft med en av våra kunder, L'Oréal, för en intern kampanj på nätet med hjälp av vår plattform för automatiserad marknadsföring Markomi. Tryckning är självklart avgörande för att skapa medvetenhet hos konsumenterna. Men med hjälp av programvarorna är det möjligt att definiera, segmentera, planera och spåra multimediakampanjer, som till exempel för den globala kosmetikagiganten, som också omfattar tryckta applikationer.

Läs mer!

Tänk om med hjälp av engagerande etikett- och förpackningslösningar

Vi ser på nära håll hur varumärkesägare letar efter innovativa och engagerande trycklösningar för kommersiella och industriella tillämpningar. Med dedikerad global support som levereras lokalt över hela världen arbetar vi nära våra kunder och varumärken i ett partnerskap och fortsätter att hjälpa dem att tänka om när det gäller tryckmöjligheter.
 

Den växande e-handeln är definitivt en avgörande trend för den fortsatta tillväxten av digital förpacknings- och etikettproduktion i framtiden, och detta kommer att få stor betydelse för konverterarna. De måste framför allt kunna reagera snabbt och utveckla e-handelsspecifika förpackningsdesigns som löser de inneboende utmaningarna med postdistribution, snarare än detaljhandelns utmaningar. Versionering och personalisering är också på frammarsch.

Upptäck möjligheterna inom förpackning!

Den digitala tekniken vinner mark


Alla dessa trender är exempel på varför digitaltryck nu ses som den bästa tekniken för så många olika tillämpningar och på så många olika marknader. Tekniken kommer att fortsätta att vinna terräng över det traditionella litografiområdet. Kommersiella tryckerier tvingas utöka sitt utbud av digitala trycktjänster eftersom de traditionella offset- och flexovolymerna med tiden minskar.

Detta är ett tema som går igen i analyserna från branschexperter. "Omvandlingen från analogt till digitalt tryck fortsätter, och Covid-19-pandemin påskyndar förändringen eftersom det blir allt viktigare att komma ut på marknaden och reagera snabbt", står det i Smithers rapport "Future of Print to 2030". [1].  "Under 2015 stod digitala metoder för 13,3 % av värdet på den globala tryckmarknaden och 2,3 % av den tryckta ytan, med huvuddelen inom grafisk boktryckning, böcker och etiketter. År 2030 kommer den digitala förpackningssektorn att ha vuxit betydligt: digitalens andel av värdet kommer att vara 23,1 % och den kommer att stå för 6,3 % av den tryckta volymen. Värdet är priset för företag som inför tekniken."

 

commercial printing predictions
 

Digitaltryck expanderar till de flesta "print-for-profit"-lösingarna och till etiketter och förpackningar. Rapporten [2] visar att toner- och och bläckstrålemaskiner finns i många olika former, med en månatlig arbetscykel som sträcker sig från ett par tusen A4-dokument per månad till hundratals miljoner.


Att uppfylla kraven på en marknad för trycksaker som är under utveckling

På Konica Minolta är vi med rätta stolta över att vara rankade som nummer två för 2020 års marknadsandel i Västeuropa när det gäller leveranser av produktionsskrivare och MFP:er, med 22,2 %, enligt IDC’s Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet [3]. Vårt flaggskepp i toppklass är AccurioPress C14000 [4]Den är 40 % snabbare än någon annan tonerbaserad enhet från Konica Minolta och skriver ut 140 A4-sidor per minut.
 
"Konica Minolta fortsätter att ta fram produkter som uppfyller kraven i den föränderliga tryckmarknaden", står det i rapporten.[5].
 
Den stora marknadspotentialen för inkjet – reports [6]Enligt rapporten kommer värdet av bläckstråleskrivare globalt sett att öka med 41 miljarder dollar till 118,3 miljarder dollar (53 %) under en femårsperiod fram till 2024 - detta låg till grund för beslutet att lansera vår AccurioJet digitala UV-bläckstråleskrivare för färgbläckstråleskrivare med arkmatning för B2+-produktion.


Sedan den officiella lanseringen [7] under drupa 2016 har det blivit en naturlig brygga mellan offset och digitalt.  Konica Minolta AccurioJet KM-1e (evolution) presenterades sommaren 2020 och fortsätter att bidra till att driva på trenderna i övergången från offset till digital print.


Digital förädling är en viktig drivkraft för tillväxt

Digital förädling fortsätter också att vara en viktig drivkraft för tillväxt på marknaden för produktionstryck och samtidigt ett lönsamt sätt för leverantörer av tryckeritjänster, kommersiella tryckerier och tryckerier i egen regi att särskilja sig från konkurrenterna. UV-spotbeläggning i definierade områden kan användas för att förbättra digitala fyrfärgstryck och offsettryck med exceptionell 3D-haptik.

Förädlande tekniker och digital lackeringsteknik hjälper leverantörer av trycktjänster att ta kreativiteten till en ny nivå - och öka lönsamheten för produkterna, enligt en undersökning av [8]. En av anledningarna till detta kan vara att förpackningar med specialtryck och specialförädling har en 46 % högre kvalitet. Förpackningar med folieförädling ökar attraktionskraften med upp till 2,5 gånger jämfört med samma förpackning utan förädling med hög synlighet. [9]

 

Och på det hela taget gör förädling produkterna till vinnare: Ju längre personer fokuserar på en produkt, desto mer sannolikt är det att de väljer den och ger den ett högre betyg. [10]
 
För att gynna kunderna genom ett partnerskap med en källa, fortsätter vi att stärka vårt partnerskap med MGI Digital Technology (MGI).

Läs mer om förädling!
Som en global teknikleverantör med en lokal servicestruktur ser vi fortfarande stora möjligheter under de kommande åren för digital utskrift med vår toner- och bläckstråleteknik på kommersiella och industriella marknader.
 
Vi är alla medvetna om att den pågående Covid-19-situationen har skapat utmaningar utan motstycke, men de personliga mötena återupptas och en känsla av normalitet återvänder. Men vi kommer att fortsätta att bygga upp vår närvaro på nätet när vi hjälper till att utforma idéer för våra kunder i ett partnerskap - oavsett "kommunikationskanal".
 
Vårt åtagande är fortfarande att leverera bästa möjliga service till alla våra kunder.

 
[1] Page 20, Smithers ‘Future of Print to 2030
[2] Page 58, Smithers ‘Future of Print to 2030
[3] IDC, Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet (doc # EUR147997821 , June 2021)
[4] Product details of the C14000, Konica Minolta website
[5] IDC, Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet (doc # EUR147997821 , June 2021)
[6] Konica Minolta Facts and Figures
[7] Website story - Konica Minolta officially launched KM-1 at drupa 2016
[8] Website story - Embellishment, Transform Your Printing with Digital Varnish Technology
[9] The foil & specialty effects association (FSEA); whitepaper: “The impact of high-visibility enhancements on shelf presence: A second study”
[10] Aradhna Krishna, Luca Cian, Nilüfer Z. Aydinoglu: “Sensory Aspect of Package Design”, 2017


* Photo by Luba Ertel on Unsplash

Konica Minolta är ett globalt IT-företag som förändrar och revolutionerar framtidens sätt att arbeta. Vi bygger broar mellan papper och digitalisering genom att tillhandahålla innovativa kvalitetslösningar inom print- och IT-infrastruktur och vi utvecklar ständigt våra affärsområden.

Innovation ligger i centrum för allt vi gör. Under de senaste 140 åren har vi kontinuerligt förflyttat gränserna för tekniken genom att skapa revolutionerande produkter och tjänster som förbättrar våra kunders verksamheter.

Konica Minolta sysselsätter idag hela 43 300 medarbetare världen över med en omsättning på cirka 7,7 miljarder euro. Konica Minolta Business Solutions Sweden AB har huvudkontor i Stockholm samt platskontor i Göteborg, Malmö, Kalmar och Falun. Inkluderat fristående återförsäljare finns Konica Minolta representerat på cirka 80 platser i Sverige. Mer information om företaget finns på www.konicaminolta.se

Kontakt

Kontakt

Silke Ehmann-Cotichini

Team Manager Brand Positioning & Architecture, Content Strategy & Development

Silke.Ehmann-Cotichini@konicaminolta.eu

+49 (0) 151 622-06-281