Nextagenda tar hem förstaplatsen i Microsofts prestigefyllda tävling

| 16 december 2021

Nextagenda tar hem förstaplatsen i Microsofts prestigefyllda tävling

Nextagenda har bevisat att de är bäst i Danmark på att använda Microsofts verktyg för datavisualisering. De tog nämligen förstaplatsen i den respekterade tävlingen Microsoft Power BI. Det som ledde vägen till översta placeringen på prispallen var bra storytelling och ett hårt arbetande team med känsla för hur man förmedlar ett tekniskt svårt case.


Den 28 september hölls finalen i den första Microsoft Power BI-tävlingen i Danmark. Det datumet glömmer man inte i första taget hos Nextagenda, för de avgick med segern och kom hem med pokalen. Det är värt en enorm klapp på axeln för den här datafokuserade verksamheten, som nu kan kalla sig bäst i Danmark på att använda visualiseringsverktyget.
 

"Egentligen anmälde vi oss till tävlingen för att vi var ett relativt nybildat team, och jag tänkte att det skulle vara en bra övning för oss. Vi kunde sätta varandra på prov och se var vi var extra bra och var våra utmaningar låg", berättar Lasse Jørgensen, chef för Business Analytics i Nextagenda. Han fortsätter: "Vi hade självklart en förhoppning om att vinna, så att vi kunde visa omvärlden att vi faktiskt är bland de bästa i Danmark på att använda verktyget. Det har vi bevis på nu, och jag är verkligen stolt över vad vi har uträttat tillsammans i teamet."  

 

Nextagenda byggde ett case baserat på data från bland andra Danmarks Statistik og Erhvervsstyrelsen och lyckades övertyga både användarna och Microsofts egna experter i juryn om att Nextagenda är ledande i Danmark när det gäller att använda Power BI.  



Domarna tvekade inte  

Tävlingen började med att Microsofts eget Power BI-team genomförde en elimineringsprocess utifrån deltagarnas inskickade case. Tio företag valdes ut och lades upp på Microsofts Power BI-webbplats, och därefter var det upp till användarna att rösta fram tre case till final. I finalen skulle varje deltagarteam presentera sitt case inför en jury bestående av Microsofts egna experter, som därpå korade årets vinnare.   

"Domarna tvekade inte om vem de skulle utse till vinnare. De lade särskild vikt vid att Nextagenda var innovativa i sitt sätt att använda data. Dessutom gav de domarna en "wow-effekt" med sitt användande av visualiseringseffekter, och viktigast av allt hade de ordning på sin storytelling", berättar Lars Andersen, som är Senior Program Manager i Microsofts Power BI Customer AdvisoryTeam, om domarnas motivering till Nextagendas förstaplats.  

Teamet från Nextagenda hade utgått från ett case som de tänkte att många kan relatera till: alla de tankar och frågor som dyker upp när man funderar på att köpa hus i en annan kommun. De byggde därför upp en historia som visualiserade allt från de ekonomiska aspekterna av att ta ett lån till vilka skolor och fritidsaktiviteter som finns i området. 
 

"Vi fokuserade på att många skulle känna igen sig i historien, med fokus på värdet och den skillnad det faktiskt gör för användaren. Utöver det hade vi också skapat en mycket bra teknisk lösning, men vi höll hela tiden fast vid att vi skulle utgå från den här berättelsen så att det inte blev för mycket tekniksnack. Och det tror jag bidrog till vår förstaplats", berättar en stolt Lasse Jørgensen. 
 

Segern firades med ett glas bubbel och en god middag för vinnarteamet. Resten av kollegorna i Nextagenda stod redo med applåder och konfetti när teamet återvände hem. Förstaplatsen har enligt Lasse Sørensen gett teamet en god portion självförtroende. Samarbetet och framgången är naturligtvis ett starkt bevis för kunderna på att de är bäst i Danmark på att använda Microsoft Power BI.  

Microsoft har vädrat idén om att tävlingen ska anordnas igen nästa år, då den eventuellt kommer att utökas till ett europeiskt mästerskap. När den tiden kommer står teamet återigen redo att visa vad de är värda, och om det dyker upp andra liknande tävlingar i framtiden tvivlar Lasse Jørgensen inte på att de kommer vara bland de första att anmäla sig.   
 

Om Power BI 

Power BI är ett business intelligence-verktyg utvecklat av Microsoft som används för att analysera, sammanställa och visualisera data. Verktyget släpptes 2014 men har på bara några år skapat en enorm uppmärksamhet och popularitet bland företag världen över. Med verktyget kan man samla in och förmedla sina data på ett läsbart och överskådligt sätt, genom att visualisera dem som grafer och diagram. Det kan vara användbart bland annat för chefer som vill få en samlad överblick över ett område innan de genomför strategiska förändringar. Just detta är av stort intresse för många företag i Danmark, vilka får hjälp av konsultföretag som Nextagenda med att samla in och visualisera sina data genom Power BI. För att Microsoft ska vara säkra på att deras partner i Danmark lever upp till en viss standard har de initierat en rad initiativ som bland annat Microsoft Power BI-tävlingen, som ska mäta partnernas förmåga att använda verktyget.  


Konica Minolta är ett globalt IT-företag som förändrar och revolutionerar framtidens sätt att arbeta. Vi bygger broar mellan papper och digitalisering genom att tillhandahålla innovativa kvalitetslösningar inom print- och IT-infrastruktur och vi utvecklar ständigt våra affärsområden.

Innovation ligger i centrum för allt vi gör. Under de senaste 140 åren har vi kontinuerligt förflyttat gränserna för tekniken genom att skapa revolutionerande produkter och tjänster som förbättrar våra kunders verksamheter.


Konica Minolta sysselsätter idag hela 43 300 medarbetare världen över med en omsättning på cirka 7,7 miljarder euro. Konica Minolta Business Solutions Sweden AB har huvudkontor i Stockholm samt platskontor i Göteborg, Malmö, Kalmar och Falun. Inkluderat fristående återförsäljare finns Konica Minolta representerat på cirka 80 platser i Sverige. Mer information om företaget finns på www.konicaminolta.se