I takt med att tekniken förändrar våra arbetssätt, ändrar också kontoret karaktär. Till följd av detta efterfrågar företag lösningar som hjälper till att skapa arbetsmiljöer som uppfyller dessa krav. Analytikerna från Keypoint Intelligence-Buyers Lab prisade Konica Minolta med den prestigefyllda utmärkelsen Smart Workplace Vision award efter en omfattande studie om denna utveckling. Konica Minolta var den enda aktören i sin bransch att få utmärkelsen, tack vare sin framåtsträvande vision för framtidens arbetsplats, investeringar i innovativ teknik samt en tydlig plan som tar med kunderna in i denna nya värld.
”Kontorsmiljöerna genomgår en förändring och Konica Minolta har följt med i den utvecklingen”, säger Jamie Bsales, Director of Solutions Analysis hos Keypoint Intelligence. ”Företaget har en tydlig vision för vad framtidens smarta arbetsmiljöer bör innehålla, och har genom en kombination av egna produktutvecklingar, förvärv och partnerskap aktivt arbetat för att förverkliga denna vision. Som ett resultat av detta har Konica Minolta den struktur och de produkter som behövs för att stödja initiativ för smarta arbetsplatser, genom att erbjuda ett brett utbud som inkluderar Konica Minoltas grundutbud av lösningar och utrustning för dokument- och bildhantering, smarta receptionister, samarbetssystem, robotik och avancerad kameraövervakning – plus de IT-tjänster som behövs för att allt ska fungera.”
Keypoint Intelligences studie, som är den första av sitt slag, studerade vilken strategi ledande företag inom kontorsutrustning hade för den smarta arbetsplatsen och utvärderade bland annat respektive företags vision för framtidens arbetsplats, företagets befintliga och planerade produkter och tjänster för att föra kunderna närmare denna vision, befintliga och framtida kanaler och marknadsstrategier samt företagets förmåga att förverkliga sin vision. Konica Minolta prisades för sin tydliga vision, ett produktutbud som omfattar mer än bara grundläggande dokument- och bildhantering, samt sin förmåga att förverkliga sin vision.
-Vi hjälper våra kunder att föreställa sig en framtid där fysiska platser och fysiska dokument är mindre relevanta och hanteringen av informationsflödet är det avgörande för att lyckas”, säger Olaf Lorenz, General Manager för internationella marknadsavdelningen hos Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH.
- Vi är stolta över att vara den enda aktören i vår bransch att få denna utmärkelse för vårt arbete med att utveckla integrerade och smarta kontorslösningar som drar nytta av våra egna maskinvaror, programvaror och tjänster, fortsätter Olaf Lorenz.
Keypoint Intelligence-Buyers Lab framhäver Konica Minoltas avancerade funktioner på områden som IT-tjänster, molntjänster, säkerhet, Business Process Automation (BPA) och AI, mobilitet samt samordnad kommunikation (UCC) – alla viktiga förutsättningar för framtidens smarta arbetsplatser. Konica Minolta imponerade även genom sitt partnerskap med andra branschledande teknikföretag, samt med banbrytande produkter såsom Workplace Hub. I regionen EMEA förstärktes Konica Minoltas förmåga att leverera effektiva lösningar tack vare företagets Business Innovation Center Europe och ett engagerat utvecklingsteam som samarbetat med IT-avdelningar, facility managers och HR-avdelningar för att ta fram och testa smarta kontorslösningar.
Konica Minolta är ett globalt IT-företag som förändrar och revolutionerar framtidens sätt att arbeta. Vi bygger broar mellan papper och digitalisering genom att tillhandahålla innovativa kvalitetslösningar inom print- och IT-infrastruktur och vi utvecklar ständigt våra affärsområden.
Innovation ligger i centrum för allt vi gör. Under de senaste 140 åren har vi kontinuerligt förflyttat gränserna för tekniken genom att skapa revolutionerande produkter och tjänster som förbättrar våra kunders verksamheter.
Konica Minolta sysselsätter idag hela 43 300 medarbetare världen över med en omsättning på cirka 7,7 miljarder euro. Konica Minolta Business Solutions Sweden AB har huvudkontor i Stockholm samt platskontor i Göteborg, Malmö, Kalmar och Falun. Inkluderat fristående återförsäljare finns Konica Minolta representerat på cirka 70 platser i Sverige. Mer information om företaget finns på www.konicaminolta.se