Det kommande året erbjuder etikett- och förpackningsföretag/konverterare många nya möjligheter inom digitaltryck när världen tänker om och går mot en period av stabilitet efter att ha återhämtat sig från pandemins hårda tag.
Fortsatta tekniska innovationer kommer att göra det möjligt för förpackningar att utvidga den traditionella funktionella rollen att transportera något i en behållare eller en etikett som identifierar "vad som finns inuti" till ett värdefullt marknadsföringsinstrument. Trenderna för 2022 kommer att omfatta förbättrad efterbehandling, t.ex. förädling, ökad automatisering, inköp av tryck på nätet och webbutiker, samt naturligtvis den ohejdbara övergången från analogt till digitalt.
Det är viktigt att anpassa strategier och taktik till de krafter som påverkar konkurrensen och kundernas förväntningar, samtidigt som man förenklar produktionen för att möta kraven på snabb respons från en allt mer krävande kundbas. Mjukvara är också en avgörande komponent i strävan efter ökad lönsamhet
En av våra största "mjukvaruframgångar" har vi haft med en av våra kunder, L'Oréal, för en intern kampanj på nätet med hjälp av vår plattform för automatiserad marknadsföring Markomi. Tryckning är självklart avgörande för att skapa medvetenhet hos konsumenterna. Men med hjälp av programvarorna är det möjligt att definiera, segmentera, planera och spåra multimediakampanjer, som till exempel för den globala kosmetikagiganten, som också omfattar tryckta applikationer.
Med de tillkommande fördelarna av att lansera vår nya digitala bläckstrålepress för wellpappförpackningar går vi in i ett nytt år med tillförsikt om fortsatta framgångar. PKG-675i gör det möjligt för tryckerier, konverterare och varumärkesägare att dra nytta av en lättanvänd lösning för sin on-demand-förpackningsproduktion - vilket matchar trenden mot mer skräddarsydda utskrifter för wellpapplådor.
Konica Minolta är ett globalt IT-företag som förändrar och revolutionerar framtidens sätt att arbeta. Vi bygger broar mellan papper och digitalisering genom att tillhandahålla innovativa kvalitetslösningar inom print- och IT-infrastruktur och vi utvecklar ständigt våra affärsområden.
Innovation ligger i centrum för allt vi gör. Under de senaste 140 åren har vi kontinuerligt förflyttat gränserna för tekniken genom att skapa revolutionerande produkter och tjänster som förbättrar våra kunders verksamheter.
Konica Minolta sysselsätter idag hela 43 300 medarbetare världen över med en omsättning på cirka 7,7 miljarder euro. Konica Minolta Business Solutions Sweden AB har huvudkontor i Stockholm samt platskontor i Göteborg, Malmö, Kalmar och Falun. Inkluderat fristående återförsäljare finns Konica Minolta representerat på cirka 80 platser i Sverige. Mer information om företaget finns på www.konicaminolta.se
Team Manager Brand Positioning & Architecture, Content Strategy & Development
+49 (0) 151 622-06-281