80 år på Konica Minolta!

 

Joerg kommer ihåg den första tiden på företaget mycket väl: ”Jag inledde min karriär som säljare på Konica i Mannheim. Det första jag fick göra var att gå en fyra veckor lång säljutbildning. Det här var den bästa utbildningen någonsin, och ärligt talat förändrade den mitt liv. Utbildningen leddes av två professionella säljutbildare, Matthias Bonse och Martin Höckelmann, och jag insåg direkt att jag själv ville arbeta som instruktör. Men utan erfarenhet av säljavdelningen skulle jag inte ha kunnat byta till utbildningsavdelningen. Därför bestämde jag mig för att först lära mig allt om försäljning och att bli en framgångsrik säljare. Ett och ett halvt år senare var min dröm sann och jag fick möjlighet att byta till säljutbildningsavdelningen.” Nu leder Joerg hela Konica Minolta Academy och tillhandahåller bästa möjliga utbildning till interna kollegor och säljpartner.

Markus arbetade som Sales Training-expert på utskriftsavdelningen innan han började utveckla och planera utbildningar för Konica Minoltas senaste tekniska innovation, Workplace Hub, tillsammans med olika tvärfunktionella team. Deltagare som trivs och bidrar till företagets övergripande resultat – det svarar Markus på frågan om hur han definierar framgång: ”Mitt team och jag är framgångsrika om våra deltagare har nytta av utbildningarna och kan göra ett bättre jobb.”

Och finns det några utmaningar? Bernd säger: ”Den största utmaningen var att lära sig att arbeta i en mångkulturell miljö, eftersom det här var första gången som jag skulle interagera inte bara med tyska kollegor, utan även japanska”. Kollegornas stöd, öppenheten och lagandan fick honom snabbt att övervinna utmaningarna. ”Jag blev förvånad över den vänlighet, hjälpsamhet, öppenhet och professionalism mina kollegor i olika länder visade”, säger Bernd. Och om sina 20 år på Konica Minolta tillägger han: ”Kollegorna är fantastiska, cheferna ger stöd, Konica Minolta erbjuder våra kunder utmärkta produkter och arbetsmiljön gör att jag kan använda mina kunskaper, utöka dem och omsätta idéer i praktiken.”

På tal om värden så är kunden i fokus ett levande värde på Konica Minolta, det ligger i vårt DNA. Wiebkes ambition är ”att alltid hjälpa och ge så mycket stöd som möjligt” till alla externa och interna deltagare, chefer och kollegor i utbildningsadministrationen varje dag.

Så vad krävs för att stanna kvar på Konica Minolta i 20 år? Härliga kollegor, stöd från chefer, fantastiska produkter och tjänster, en arbetsmiljö där medarbetarna får använda sin kunskap, utveckla idéer och omsätta dem i praktiken samt en utmanande och innovativ miljö som ständigt är i förändring…. Det här är några av ingredienserna som fått våra medarbetare att stanna på Konica Minolta i 20 år …hittills.

Vad betyder Konica Minolta för dem, uttryckt i en enda mening?
 

  • Bernd Scheibner: ”Konica Minolta är ett fantastiskt företag med en livlig och säker arbetsplats där engagerade anställda gör sitt jobb. Jag är stolt över att vara en del av Konica Minolta.”
  • Wiebke Ostermeier: ”För mig är Konica Minolta ett innovativt och tillförlitligt företag med visioner och konsekvens.”
  • Joerg Libal: ”Det är en arbetsplats där jag kan leva ut min passion.”
  • Markus Wagner: ”För mig är Konica Minolta en arbetsgivare som de senaste 20 åren gett mig möjlighet att utveckla mig själv. Jag känner stabilitet och säkerhet och jag ställs konstant inför utmaningar som utvecklar mig.”