Konica Minolta

Sverige

  • Svenskt

Giving Shape to Ideas

Optimerad utskriftshantering

GRAFISK PRODUKTION OCH HÖGVOLYM

BACKA

”Vår verksamhet är extremt effektiv”

Bantorget Grafiska är ett nybildat dotterbolag till LO. Ett offensivt interntryckeri med tillväxtambitioner även utanför den traditionella kundkretsen. Nyligen har Bantorget Grafiska investerat i ny produktions-kapacitet i form av två bizhub PRESS C1100, en av Konica Minoltas flaggskeppsmodeller inom digitaltryck som klarar stora volymer.

– Vi har varit ett interntryckeri som främst har servat LO och närliggande verksamheter inom fackföreningsrörelsen. Idag har vi stor efterfrågan på våra tjänster även från andra folkrörelseverksamheter och externt från helt nya kunder. Det var en anledning till att vi valde att bolagisera vår verksamhet för några månader sedan och göra en offensiv framtidssatsning för att kunna expandera, berättar Peter Forsström, vd för Bantorget Grafiska.

– Vi har lokaler med bra läge centralt i City, på Norra Bantorget intill LO-borgen. Många potentiella nya kunder knackar på och undrar om de kan få hjälp av oss. Och visst, vi hjälper gärna till. Vi har en extremt effektiv verksamhet som gör att vi kan erbjuda konkurrenskraftiga priser och vi ser mycket goda möjligheter att öka vår volym, fortsätter han.

Mellan 2012 och 2014 ökade tryckvolymerna för Bantorget Grafiska från 5 000 000 till 5 600 000 klick. Digitalt färgtryck ökade under perioden med 79 procent och för digitalt svart/vitt tryck minskade efterfrågan med 18 procent. Men mellan 2013 och 2014 ser man åter en ökning av svart/vitt tryck beroende på ett utnyttjande av den digitala tekniken för colorsplit, där Bantorget Grafiska tillsammans med Konica Minolta arbetar för att maximera produktionen i alla maskiner och med resultatet att leverera en produkt till lägre konkurrenskraftigt pris till slutkund.

I uppstartsfasen är man tre personer i bolaget men rekryterar nu såväl operatörer till produktionssidan som grafiska designers till den ateljé som byggs upp. Intresset är stort, ett 70-tal ansökningar kom in när man sökte operatörer. 

I samband med bolagiseringen gjordes en översyn av produktionsprocessen, den befintliga utrustningen och eventuella flaskhalsar. Det medförde att beslut togs om att ersätta de två digitala färgpressarna med två nya. 

– Vi har en Konica Minolta bizhub PRESS C7000 och en C8000e med limbindningsenhet. De har fungerat mycket bra och vi är nöjda med dem, men vi beslöt ända att satsa på två nya bizhub PRESS C1100 som är ännu vassare. De är snabbare, har lägre klickkostnad och bägge enheterna är utrustade med limbindning vilket är en viktig funktion för oss, berättar Peter.

– Så nu har vi fyra produktionsmaskiner med limbindning, vi har även två Konica Minolta bizhub PRO C1200 svartvita maskiner med limbindning. Det är unikt, det finns få tryckerier som har den kapaciteten för limbindning. Men vi limbinder väldigt mycket och tycker att det fungerar bra. Vi har lyckats få ekonomi i detta vilket beror på att vi har en extremt effektiv produktionsprocess där en operatör ensam hanterar dessa fyra maskiner som rullar.

 - En annan del i vår effektiva produktionsprocess är att vi jobbar mycket med webbaserade beställningar via systemen JT Man och JT Webb, som också kommer från Konica Minolta. Det underlättar enormt både för kunderna och för oss, det ger korta ledtider och snabba leveranser.  

Safe Q är en annan lösning från Konica Minolta som ökar effektiviteten. Den innebär att digitalpressarna kommunicerar med kontorsprintrarna på LO, om någon sätter igång ett printjobb från en office-maskin som är onödigt stort och tidskrävande för denna styrs jobbet om till en digitalpress. 

Bantorget Grafiska arbetar enbart med digitaltryck i den egna produktionen, men anlitar ibland en offsettryckare om detta är motiverat av praktiska och ekonomiska skäl i stora produktioner. Ibland kanske en kombination av offset och digitalt är det mest optimala. Men oftast vinner digitaltrycket med alla dess fördelar, menar Peter Forsström.

– En organisation som LO har alltid tryckt stora upplagor med informations- och utbildningsmaterial, böcker etc. Förr när det enbart fanns offsettryck tvingades man ofta hålla stora lager, det vill vi undvika. Med digitaltryck kan vi trycka mindre upplagor när det behövs, istället för 10 000 exemplar på en gång kanske printa 1 000 exemplar av en rapport varje månad i takt med att den tar slut eller har uppdaterats. Det är mycket effektivare.