PRESS- MEDDELANDE

BACKA

Ny chef för Konica Minoltas europeiska verksamhet

Langenhagen, Tyskland, 2 maj 2018

Konica Minolta Business Solutions Europe har utsett Keiji Okamoto att ta över efter Ikuo Nakagawa som ny chef för den europeiska verksamheten. Med 30 års trogen tjänst hos Konica Minolta och en enastående meritförteckning innehållande en rad ledarroller inom företaget tar Keiji Okamoto över ledarskapet för den europeiska marknaden efter att ha varit Senior Executive Officer för Konica Minolta Japan och chef för Konica Minolta Business Solutions China sedan 2014 och tre år framåt. Han har stor erfarenhet från hela verksamheten tack vare tidigare roller inom strategisk planering och operativ verksamhet i både Europa och USA.

Okamotos företrädare Ikuo Nakagawa lämnar posten som chef för Konica Minolta Business Solutions Europe för att ta sig an en ny roll som Senior Executive Officer hos Konica Minolta, Inc. med bas i Tokyo, Japan.

”Jag kan inte tänka mig någon som är mer lämplig att lämna över facklan till än Keiji Okamoto. Han har Konica Minolta i sitt hjärta – och det gläder mig att få gratulera honom till sin nya roll som chef för verksamheten i Europa”, säger Ikuo Nakagawa. ”Jag skulle också vilja uttrycka min stora uppskattning för europateamets kompetens och hårda arbete, vilket har gett Konica Minoltas sin starka position på marknaden idag och hjälper oss att ständigt utveckla vår verksamhet. Med sin dokumenterade framgång och erfarenhet kommer Keiji Okamoto att vara en verklig tillgång när vi fortsätter vår framgångsresa genom konstant förändring.”

En stark framtid byggd på framgång och förändring

”Jag känner mig privilegierad att ta över ledarskapet för Konica Minolta Business Solutions Europe”, säger Keiji Okamoto. ”Jag ser särskilt fram emot att fortsätta bygga vidare på den starka grunden i vår filosofi om en verksamhet i ständig utveckling. De senaste decennierna har denna filosofi legat till grund för våra framgångar. Den har hjälpt oss att genomgå en omfattande förvandling från kameratillverkare till en mångsidig leverantör av lösningar som hjälper våra kunder att verka för den digitala eran. Idag växer vi utanför våra kärnmarknader för utskriftshantering och expanderar framgångsrikt på marknader som t.ex. IT-tjänster, hälso- och sjukvård samt digital tillverkning. Jag är glad och stolt över att få fortsätta denna spännande resa med vårt europeiska team.”

Om Konica Minolta Business Solutions Europe
Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH i Langenhagen, Tyskland, är ett helägt dotterbolag till Konica Minolta Inc., Tokyo, Japan. Konica Minolta hjälper sina kunder att verka för den digitala eran: med sin unika bildexpertis och sin kompetens inom databehandling skapar Konica Minolta relevanta lösningar åt sina kunder och löser problem som samhället står inför. Som leverantör av övergripande IT-tjänster levererar Konica Minolta rådgivning och tjänster för att optimera affärsmetoder med arbetsflödesautomatisering, och implementerar lösningar på områdena IT-infrastruktur och IT-säkerhet samt molnmiljöer. Enligt IDC är Konica Minolta en ”stor aktör inom arbetsflödestjänster för papperskopior på den västeuropeiska marknaden” (2016). Som en stark partner på marknaden för industri- och produktionsskrivare erbjuder Konica Minolta affärsrådgivning samt de allra senaste teknologierna och programvarorna, och var år 2016 marknadsledaren inom produktionsskrivare för nionde året i rad (InfoSource). Maskinvaruutbudet innefattar produktion i liten och medelstor skala liksom industriskrivare. Konica Minolta Marketing Services erbjuder mervärdestjänster som förenar tryckt och digital marknadsföring på ett intelligent och effektivt sätt. Inom hälsovårdssektorn driver Konica Minolta digitaliseringen av kliniska arbetsflöden och erbjuder ett brett utbud av diagnostiklösningar som ligger steget före. Med sitt Business Innovation Centre i London och fyra FoU-laboratorier i Europa driver Konica Minolta innovationen framåt genom att samarbeta med sina kunder såväl som entreprenörer och partner inom den akademiska världen samt industrin. Konica Minolta Business Solutions Europe finns representerade av dotterföretag och distributörer i över 80 länder i Europa, Centralasien, Mellanöstern och Afrika. Med fler än 9 700 anställda (mars 2017) hade Konica Minolta Europe en nettovinst på mer än 2,4 miljarder EUR under finansåret 2016/17.

För mer information, gå till http://newsroom.konicaminolta.eu/ och följ Konica Minolta på Facebook, YouTube och Twitter @KonicaMinoltaEU.

För mer information om företaget, gå till: www.konicaminolta.eu.

Termer och produktnamn kan vara varumärken eller registrerade varumärken, som tillhör sina respektive innehavare.

Silke Ehmann-Cotichini
Konica Minolta