PRESS- MEDDELANDE

BACKA

Först ut i Norden!

Stockholm, Kista, 2019-01-31

Tierps Tryckeri banar ny väg i branschen med investering i Konica Minoltas digitala 50/70-press AccurioJet KM-1 och nya generationens infrastruktur från Gibon Gävle.

Ännu en gång sätter Tierps Tryckeri, med sina närmare 100 år i branschen, ned foten och markerar sitt vägval. Med sig på vägen har man sina tunga partners Konica Minolta och Gibon Gävle.

Allt för att ligga i framkant med tryckteknik och infrastruktur.

- Vi följer inte gamla spår och redan upptrampade stigar. Vi har gjort ett strategiskt val med den första investeringen i Norden i ett exceptionellt arkmatat inkjettryck. Tillsammans med en infrastruktur utöver det vanliga kommer vi tveklöst att göra avtryck, berättar Håkan Monfors, VD vid Tierps Tryckeri.

Konica Minolta har i AccurioJet KM-1 förenat traditionell offsetavläggning med sina beprövade inkjethuvuden, med patenterad Dot Freeze TechnologyTM  och skapat en unik digital press för arkmatat inkjettryck. Med oöverträffad mediahantering, utan särskild ytbehandling, på marknadens största B2-format, 585 x750 mm är det ingen överdrift att nämna det unika i valet av investering. Då pressen dessutom omges av nya generationens infrastruktur, ja då sitter alla nödvändigheter på plats.

Helikopterseendet med lönsamhet och innovation i fokus är det som drivit företaget i given riktning. Tillsammans med sina starka partners Konica Minolta och Gibon Gävle har ett omfattande business case med djuplodande analyser av hela verksamheten lagt grunden för beslutet.

- Vi har tillsammans analyserat verksamheten ned på molekylnivå. Det upplägget har tilltalat oss, då vi tillsammans har kunnat sätta fingret på hur vi ska kunna realisera vårt framtida kunderbjudande med lönsamhet och goda affärer som avviker från branschens grundvalar, instämmer Peter Agell, Försäljnings- och Marknadschef på Tierps Tryckeri.

Låter detta intressant kan du träffa oss på Konica Minolta, men även Håkan Monfors och Peter Agell från Tierps Tryckeri och Niclas Wahlgren från Gibon Gävle under tisdag och onsdag i vår monter C 23 & 24 den 5-7 februari på Sign & Print-mässan i Kista.

Väl mött!

Roy Spennare
Nordisk affärsområdeschef för Production och Industrial Printing
Konica Minolta
Roy.spennare(at)konicaminolta.se
0708-96 75 96

Tierps Tryckeri AB etablerades redan 1887 och är ett helägt dotterbolag till Tierps Grafiska AB och har bedrivit grafisk verksamhet sedan 1887. Därmed är tryckeriet ett av Upplands äldsta företag. Idag har företaget merparten av de anställda i Tierp som arbetar med grafisk formgivning, originalproduktion, prepress, offsettryck, digitaltryck, Web2Print, online produktion, annonsförsäljning, lagerhållning och distribution.

Uppdragsgivarna återfinns huvudsakligen bland industriföretag, reklambyråer, myndigheter och föreningar i Sverige men även i de nordiska länderna och ett antal europeiska länder.

I Stockholm, Solna finns Tierps Tryckeri representerat med försäljning, storformatsproduktion och Web2Print.

I Östhammar utgör Annonsnytt det lokala alternativet för annonsörer i östra Uppland. Vår annonstidning utgör ett värdefullt komplement till Tierps Tryckeri idag och framöver ser vi möjligheter att utveckla produkten och affären.

Läs mer på www.tierpstryckeri.se

Konica Minolta är en av världens ledande leverantörer av lösningar, tjänster och produkter inom Dokumenthantering, IT, Production Printing och Industrial Printing. Koncernens totala omsättning är cirka 70 miljarder kronor och antalet anställda är cirka 44 000.

Konica Minolta i Sverige ingår i Affärsområdet Business Technologies med Europakontor i Langenhagen, Tyskland. Konica Minolta Business Solutions Sweden AB har huvudkontor i Stockholm, samt platskontor i Göteborg, Skåne, Kalmar och Falun. Inkluderat fristående återförsäljare finns Konica Minolta representerat på cirka 70 platser i Sverige.

Läs mer på www.konicaminolta.se

Gibon Gävle är en medlemsägd företagsgrupp som erbjuder digitala lösningar till små och medelstora företag runt om i Sverige. Gibon Gävle består av elva medlemmar, tillsammans 140 medarbetare och en omsättning på mer än 300 miljoner. Medlemmarna har olika kompetensområden och affärsmodellen bygger på att kombinera denna spetskompetens. På så vis kan Gibon Gävle stå för lokal närvaro och en stor bredd i sitt erbjudande. Dessutom ger det  medlemmar möjlighet att öka lönsamhet och tillväxt i den egna verksamheten

Gibon Gävle har en tydlig tillväxtstrategi, där nya kontor adderas till Gibongruppen och därmed kommer att växa både geografiskt och kompetensmässigt. Målsättningen är att nå en omsättning om minst 1,5 miljarder kronor inom loppet av fem år.

Läs mer på www.gibon.se