Heltäckande lösning för utskriftsoptimering

Bank St. Petersburg logo

Heltäckande lösning för utskriftsoptimering

Heltäckande lösning för utskriftsoptimering

Bank Saint Petersburg är den största banken i Rysslands nordvästra region. Banken grundades 1990 och har under senare år blivit en viktig del av den finansiella och ekonomiska sektorn i Rysslands nordvästra region. Den 1 oktober 2017 tillhandahöll banken tjänster till 1 890 000 privatpersoner och 51 000 företag på 66 kontor i Sankt Petersburg, Leningrad-oblastet, Moskva och Kaliningrad, däribland ett representantkontor i Novosibirsk. Sett till tillgångar är det den 18:e största banken i Ryssland (enligt data från kreditvärderingsinstitutet Interfax).


Optimering och outsourcing av utskrifter 

En heltäckande lösning för utskriftsoptimering omfattar tre faser: i den första fasen, rådgivningen, analyserar Konica Minolta kundens befintliga utskriftsinfrastruktur för att skapa en optimal lösning som passar företagets affärsuppgifter. Implementerings- och 

förvaltningsfaserna följer på rådgivningsfasen. 


Projektuppgifter 

Det grundläggande syftet med projektet var att minska kostnaderna för service av utskriftsenheterna, minska kostnaderna för utskrift av dokument och förbättra den felsäkra driften av utskriftstjänsten. Särskild uppmärksamhet ägnades åt kravet på utskriftsinfrastrukturen att uppfylla bankens interna säkerhetsstandarder. 


Projektstadier 

Rådgivning 

Konica Minolta-specialister genomförde en granskning före projektet och analyserade den befintliga utskriftsinfrastrukturen på bankens huvudkontor. Granskningsresultaten hjälpte dem att förstå bankens utskrifts- och dokumentarbetsflödesbehov och att utforma ett optimeringsprojekt, bl.a. med ett förslag om att minska antalet utskriftsenheter och ersätta dem med högpresterande modeller. De föreslog också att YSoft SafeQ-lösningen implementerades i syfte att förhindra obehörig åtkomst till utskriftsenheterna och öka kontrollen över kostnaderna för dokumentutskrift.

Implementering 

De påbörjade implementeringen av pilotprojektet på bankens huvudkontor, dvs. i de affärsenheter som ansvarar för att arbeta direkt med kunderna och där kraven på utskriftskvalitet är som högst. Efter en lyckad implementering på bankens huvudkontor har lösningen anpassats för bankens backoffice-enheter. Som en del av pilotprojektet levererade Konica Minolta 340 utskriftsenheter av olika storlekar, från personliga enheter till snabba A3-system, och implementerade YSoft SafeQ-programvaru- och maskinvarulösningen för kontroll och hantering av utskriftsjobb. 

Förvaltning 

Konica Minolta tillhandahåller kontinuerlig fjärrövervakning av alla utskriftsenheter. En särskild kundtjänstansvarig, som använder sig av specialister från andra Konica Minolta-avdelningar och håller reda på leveranstiderna för begäran, ansvarar för att lösa alla frågor som rör driften av utskriftsinfrastrukturen. 


Projektresultat 

Som ett resultat av infrastrukturoptimeringen och övergången till en utkontrakterad modell har det varit möjligt att: 

  • Förflytta utskriftskostnaderna från kapitalutgifter till driftsutgifter 
  • Sänka nettokostnaderna för utskrifter genom att: 
  • Minska antalet svartvita utskriftsenheter med 43 procent och antalet färgenheter med 50 procent 
  • Öka andelen mer kostnadseffektiva A3-enheter från 7 procent till 30 procent 
  • Kontrollera och registrera alla utskrifts- och kopieringsjobb 
  • Implementera ett transparent rapporteringssystem baserat på YSoft SafeQ-lösningen. 

Säkerhet för utskriftsinfrastrukturen tillhandahålls av YSoft SafeQ, en programvarulösning som kontrollerar åtkomsten till utskriftsenheterna genom smartkortsauktorisering för kontorspersonal. 


Vidare projektutvecklingsplaner 

Banken planerar att outsourca utskrifterna för hela sitt filialnätverk på cirka 60 kontor.

quotation marks

Vi förstår kostnadseffektiviteten med outsourcingmodellen och implementerar den på områden där vi kan urskilja en objektiv fördel för verksamheten. Vi tog beslutet att outsourca utskrifter för flera år sedan, och det är värt att nämna att endast Konica Minolta, av alla globala leverantörer av utskriftsteknik, kunde erbjuda oss villkor som passar för våra uppgifter och serviceavtalsbehov

Nikolai Chesnokov

Biträdande chef för Information Technology Directorate, Bank Saint Petersburg

bizhub c558 location picture

Fördelar

Fördelar
  • Förflytta utskriftskostnaderna från kapitalutgifter till driftsutgifter
  • Sänka nettokostnaderna för utskrifter genom att minska antalet svartvita utskriftsenheter med 43 procent och antalet färgenheter med 50 procent, och genom att kontrollera och registrera alla utskrifts- och kopieringsjobb
  • Transparent rapporteringssystem baserat på YSoft SafeQ 
  • Utskriftsinfrastruktursäkerhet baserad på YSoft SafeQ
  • Kontinuerlig fjärrövervakning av alla utskriftsenheter av Konica Minolta
  • En särskild kundtjänstansvarig löser alla frågor som rör driften av utskriftsinfrastrukturen


Utmaning

Utmaning
  • Minska kostnaderna för service av utskriftsenheter
  • Minska kostnaderna för att skriva ut dokument
  • Förbättra den felsäkra driften av utskriftstjänsten
  • Utskriftsinfrastrukturen måste uppfylla bankens interna säkerhetsstandarder

Lösning

Lösning
  • Granskning och analys före projektet av den befintliga utskriftsinfrastrukturen på huvudkontoret
  • Förslag för att minska antalet utskriftsenheter och ersätta dem med högpresterande modeller: nu 340 utskriftsenheter i olika storlekar 
  • Implementera YSoft SafeQ för kontroll och hantering av utskriftsjobb

Relaterade Kundhistorier

Relaterade Kundhistorier