Dagens TV-val täcker ett brett spektrum av skärmstorlekar, bildförhållanden, funktioner, teknologier och priser. Men det som i slutändan skiljer en TV från en annan är hur bra bilden ser ut.
Den viktigaste delen av testutrustningen är ett tränat, expertöga. Testmönster och den senaste utrustningen är ingen ersättning för en kunnig, skarpögd utvärderare med bakgrund i att granska liknande typer av TV-apparater. Alla våra TV-testare, nämligen David Katzmaier, Matthew Moskovciak och Kevin Miller, har lång erfarenhet av att granska och kalibrera skärmar. Vår primära mekaniska testenhet är en Konica Minolta CS-2000 spektroradiometer, som ersatte en äldre CS-200 i juni 2008. CS-2000 förbättrar CS-200 i dess förmåga att mäta källor med mycket låg luminans. Spektraradiometern läser exakt kromaticitet och luminans från alla typer av bildskärmar, inklusive CRT, plasma, LCD och DLP, i direkt-vy samt front- och bakprojektionskonfigurationer. Kromaticitet, även känd som färgtemperatur, mäter färgtonen på en skärm vid givna ljusstyrkanivåer och uttrycks i grader Kelvin eller som X- och Y-koordinater på CIE-kromaticitetsdiagrammet. Luminans är ett mått på ljusstyrkan.
Aktuell referensdisplay: Från och med september 2008 använder CNET Pioneer Elite Kuro PRO-111FD, på långtidslån från tillverkaren, som den primära referensdisplayen för prestanda i färg och svartnivå.
Medan vi använder en mängd olika DVD- och Blu-ray-källor, inklusive biosläpp med referenskvalitet, inkluderar vårt primära testmaterial:
* Grunderna i HD (Blu-ray) * HQV Benchmark (DVD) * HQV Benchmark (Blu-ray) * FPD Benchmark Software for Professional (Blu-ray) * DisplayMate Multimedia Edition (PC)
Om inte annat anges är CNET HDTV-recensionerna baserade på en recensents praktiska erfarenhet av ett enda särskilt prov av en modell. Även om våra erfarenheter vanligtvis är representativa för andra prover med samma namn av samma tillverkare, kan vi inte alltid vara säkra på det eftersom prestandan kan variera något från prov till prov – särskilt om nyare prov får uppdaterad firmware eller om tillverkare gör ändras utan att uppdatera modellnamnet. Vi granskar vanligtvis modeller så snabbt som möjligt, så vi får ofta tidiga versioner av firmware som ibland korrigeras senare. Vi granskar dock aldrig förproduktionsprover. Alla prover som används i CNET HDTV-recensioner representerar, så vitt vi kan säga, fraktmodeller. Ibland kommer en firmwareversion att ha en direkt effekt på en TV:s prestanda och därmed på dess slutliga recensionsresultat. När detta är fallet och vi blir medvetna om det - vanligtvis efter att en CNET-recensent eller en läsare har hittat ett prestandarelaterat problem - kommer vi att notera firmwareversionen i recensionen och publicera relaterad uppföljningsinformation i en anteckning som refereras i remissinstansen. Det är värt att notera att CNET får nästan alla sina granskningsprover direkt från tillverkare, vanligtvis av en redaktör som frågar en PR-representant om den önskade modellen. Detta kan tyvärr leda till att tillverkare skickar icke-representativa prover, eller till och med manipulerar enheterna innan de skickas, för att säkerställa mer positiva recensioner. Om vi upptäcker ett uppenbart fall av manipulering kommer vi att notera det i recensionen, men vi kan inte alltid bevisa det (och om du undrar, nej, vi har aldrig upptäckt ett fall av manipulering som vi skulle kunna bevisa tillräckligt att nämna i en recension). Om en tillverkare inte kan skicka ett prov till oss eller inte vill att vi ska granska en viss uppsättning köper vi ibland själva modellen i fråga. Vi skulle vilja gå över till en metod för att endast köpa våra granskningsprover, men det är tyvärr inte möjligt för närvarande.
Nedan beskriver vi procedurerna som används i CNET TV-tester. Vi strävar efter att konsekvent testa alla TV-apparater som vi granskar med hjälp av proceduren nedan, men i vissa fall gör vi det inte. I fall där inte alla testprocedurer följs kommer vi att notera de saknade artiklarna i recensionen. Om inget annat anges sker alla CNET HDTV-recensioner i en helt mörk miljö. Även om vi inser att många människor inte alltid tittar på TV i mörker, använder vi själva en mörk miljö av flera anledningar. Viktigast är att mörker eliminerar ljusvariabeln som träffar TV:ns skärm, så skärmen måste stå av sig själv i den mest krävande situationen. Det gör skillnader i bildkvalitet lättare att upptäcka, särskilt upplevd svartnivåprestanda, som påverkas allvarligt av omgivande ljus. Darkness tillåter också tittare hemma att lättare matcha upplevelserna som skrivits om av CNET-recensenten. Slutligen är mörker den miljö vi tycker är mest tillfredsställande för att titta på högkvalitativt material som verkligen testar en skärm.
Innan vi utför formella utvärderingar av HDTV, kalibrerar vi först deras bildinställningar för att uppnå toppprestanda i vårt mörka rum. Även om det kan verka mer realistiskt att testa TV-apparater i standardbildinställningarna, är dessa inställningar nästan alltid utformade för maximal ljusstyrka, mättnad och påverkan på utställningslokalens golv. Det kanske låter önskvärt, men vi tror att en mer naturlig, realistisk bild ser bättre ut - med andra ord en som mest exakt återger den inkommande signalen. Tyvärr är de flesta av bildförinställningarna på HDTV inte designade för den typen av exakt återgivning, vilket är en anledning till att vi utför kalibreringar. En annan är att ge lika villkor för jämförelser (se nedan). Observera att, till skillnad från många av de tredjeparts-TV-kalibreringar som erbjuds idag, till exempel de som är tillgängliga från entreprenörer certifierade av grupper som ISF, använder de kalibreringar som utförs för CNET TV-recensioner inte längre inställningar i de dolda "servicemenyerna" på tv-apparater. Nästan alla HDTV-apparater har dessa menyer, och tidigare hade vi tillgång till dem för att bättre kalibrera våra granskningsprover. Under de senaste åren har vi emellertid börjat publicera våra idealiska bildinställningar för mörkrum som en del av våra recensioner, och eftersom användare vanligtvis inte kan bedöma dessa servicemenyer (åtminstone inte utan att upphäva garantin), beslutade vi att inte längre använda dem i våra kalibreringar. Vi rekommenderar att tv-tittarna undviker att komma åt själva servicemenyerna, för utan ordentlig utbildning kan de göra mer skada än nytta. Lyckligtvis erbjuder många nya HDTV-apparater gott om kontroller för att uppnå optimal bildkvalitet utan att behöva tillgripa servicemenyer.
Justera maximalt ljusutbyte till 40ftl (footlambert), mätt på CS-2000 från ett Window 100% w/New Pluge-mönster (kapitel 24) från 1080p-delen av Advanced Video Test Patterns-menyn i Digital Video Essentials: HD Basics ( Blu Ray). Uppnås med en kombination av kontrast, ljusstyrka och, där så är lämpligt, bakgrundsbelysning och IRIS-kontroller. Denna ljusnivå valdes för hög kontrast i ett mörkt rum utan att vara tillräckligt ljus för att orsaka ansträngning i ögonen under långa visningsperioder från lämpliga sittavstånd.
Alla våra bildinställningar publiceras i avsnittet Tips i recensionen, så ägare av den TV-modellen kan prova CNETs inställningar och se om de vill använda dem. Vi kalibrerar vanligtvis inte TV:n för mer än en källa eller ljusförhållanden.
Nästan alla HDTV CNET-recensioner jämförs med andra i rummet under utvärderingen. Detta är en direkt jämförelse sida vid sida; TV-apparaterna står bokstavligen uppradade bredvid varandra och jämförs i realtid, med recensenten som spelar in observationer på en bärbar dator. Vi använder många källor som matas via en switch och en distributionsförstärkare - en enhet som kan mata flera TV-apparater med exakt samma signal utan försämring. TV-apparater som jämförs delar ofta liknande prisnivåer, skärmstorlekar och andra egenskaper, men kan lika ofta vara dyrare eller billigare eller ha olika egenskaper för att bättre illustrera stora skillnader (t.ex. mellan LCD och plasma, eller en extremt dyr uppsättning kontra en mindre dyr modell). Dessa jämförelser gör det möjligt för CNET att göra definitiva uttalanden i sammanhanget om praktiskt taget varje område av en TV:s prestanda, och deras noggrannhet beror på att var och en av TV:erna delar lika villkor. Av den anledningen jämför vi bara kalibrerade tv-apparater. Vi känner inte till någon annan professionell publikation som regelbundet utför jämförelser sida vid sida som en del av nästan varje recension.
Vi utför ett brett utbud av tester på alla TV-apparater vi granskar – för många för att lista dem alla här – men nedan följer en kort beskrivning av några av dessa tester. Vi använder DVD-, HDTV- och Blu-ray-källor, i tillämpliga fall, från testmönstergeneratorerna och testskivorna som refereras till ovan. De flesta kommentarerna i en TV-recensions prestandasektion är baserade på observationer av en högkvalitativ Blu-ray-film. Vi väljer Blu-ray-filmer eftersom de representerar de källor av högsta kvalitet som vanligtvis är tillgängliga för HDTV-tittare idag. Vi använder en mängd olika filmer, helst olika i varje recension, för att bättre illustrera att prestandaegenskaperna är universella och gäller oavsett vilken film som ses (de gör också recensionerna roligare att läsa och skriva). Man kan argumentera för att använda samma film varje gång, och vi har några scener i vissa filmer som vi återvänder till om och om igen, men i allmänhet föredrar vi variationen av olika filmer. CNET utvärderar vanligtvis inte HDTV-ljudkvalitet. Vi tror att alla som bryr sig skulle vara bättre tjänta av att investera i ett separat ljudsystem; de billigaste modellerna kommer nästan alltid att överträffa en TV:s inbyggda ljud.
Vi kommenterar djupet av svart en TV kan producera, en egenskap som leder till mer realistiska bilder, högre kontrast och mer "pop" och färgmättnad. Detta är för närvarande ett subjektivt test, mätt med ögat mot en referensskärm, även om vi vidtar åtgärder för att mäta kontrastförhållande och svartnivå kvantitativt någon gång under 2008. Vi pratar också om skuggdetaljer, vanligtvis reflekterade som gamma, i det här avsnittet, även på en subjektiv grund.
Vi utvärderar kombinationen av färgtemperatur, färgavkodning och primär och sekundär färgnoggrannhet. Med undantag för färgavkodning, som är svår att kvantifiera, inkluderar vi objektiva resultat för detta område i Geek-rutan (se nedan för detaljer). I granskningen tar vi också upp effekterna av färgnoggrannhet, särskilt med hudtoner och andra känsliga områden.
Det här breda urvalet av tester inkluderar objektiva mätningar (1080i- och 1080p-upplösningsmöjligheter, 1080i-de-interlacing), varav det senare är en del av Geek-boxen, och subjektiva tester med både mönster och verkligt material. Från och med september 2008 började vi också testa för rörelseupplösning, som har både subjektiva och objektiva element och därför vanligtvis rapporteras som ett intervall, t.ex. "mellan 300 och 400 linjer." Om en TV har rörelsebearbetning, såsom 120Hz med dejudder, tar vi också upp dess verkliga effekter i det här avsnittet. Vi kommer också att prata om överdrivet videobrus här, om vi kan spåra dess fel till TV:n, såväl som andra diverse problem och artefakter som inte har behandlats någon annanstans.
Med LCD-skärmar och uppsättningar för bakprojektion använder vi det här avsnittet för att ta itu med bakgrundsbelysningens enhetlighet över skärmen, och gör subjektiva observationer med fullraster-testmönster från Sencore VP403 och platta färgscener, såsom bilder av himmel, från programmaterial. Plasmaskärmar har vanligtvis perfekt enhetlighet, så vi tar vanligtvis inte upp det i dessa recensioner. Vi pratar också om visning utanför vinkeln i det här avsnittet, med liknande material och subjektiva jämförelser, och återigen är plasma vanligtvis undantaget. Slutligen, om vi märker några falska konturer, kommer vi att notera det här.
TV-apparater med ovanliga skärmbeläggningar, såsom antireflex eller antireflex, får en utvärdering i detta avsnitt. Om en TV saknar en specialiserad skärm tar vi vanligtvis inte upp det här problemet; se vår jämförelse mellan plasma och LCD under "skärmens reflektivitet" för allmänna riktlinjer; TV-apparater med bakprojektion reflekterar i allmänhet mindre ljus än båda plattskärmsteknikerna.
Alla ovanstående tester görs vanligtvis med högupplösta källor, men deras resultat gäller vanligtvis (med undantag för videobehandling) även för standardkällor. Vi använder vanligtvis HQV Benchmark DVD för att hantera prestanda i standardupplösning, koppla upp en DVD-spelare via komponentvideo med 480i-upplösning och välja förinställningen Movie (eller motsvarande) bild är tillgänglig - även om en annan bildinställning markant förbättrar standarddef-prestandan , vi noterar det i recensionen. Vi kontrollerar färgfältet/upplösningsmönstren, de videobaserade bearbetningsmönstren, detaljmönstret, brusreduceringsmönstren och 2:3 neddragningsmönstret. De flesta av dessa tester är relativt subjektiva och använder verkligt programmaterial, så vi diskuterar deras resultat individuellt i det här avsnittet, ofta i samband med andra skärmar. Obs: Många människor har sina skärmar anslutna till HD-kabel, satellit eller andra externa källor som utför SD-till-HD-bearbetning internt. I dessa fall är standarddefinitionsbehandlingen av displayen irrelevant. Eftersom boxen tar standard-def-kanalen (480i eller 480p) och konverterar den till högupplöst (1080i eller 720p), gör TV:ns bearbetning ingen skillnad. Många rutor erbjuder inställningar som styr vilken typ av bearbetning som görs; Vanligtvis när du väljer "native"-läge eller på annat sätt väljer att hoppa över intern bearbetning, kommer TV:ns standardbearbetning att spela in igen.
För HDTV-apparater med analoga VGA-ingångar testar vi deras kapacitet som stora datorskärmar. Vi kommer i allmänhet att ställa in vår referensdator på skärmens ursprungliga upplösning, om möjligt, och köra igenom utvalda tester i avsnitten "Skärpa och upplösning" och "Skärmpixelupplösning" i DisplayMate MultiMedia Edition, inklusive "Skalade teckensnitt", " Horisontell linjeupplösning" och "Vertikal linjeupplösning". Vi kommer att rapportera resultaten, som vanligtvis är godkända/underkända, såväl som liknande resultat med hjälp av TV:ns HDMI-ingång ansluten till en DVI-utgång på datorn.
Geek-boxen är där vi testar objektiva resultat. Siffrorna däri följer följande riktlinjer för att komma fram till bra, genomsnittliga eller dåliga poäng.
Exempelresultat: 6 057/6 784 000 Detta är den färdiga färgtemperaturen i Kelvin, mätt med de bästa tillgängliga användarmenyns förinställningar, vanligtvis den varma färgtemperaturen och förinställningen för filmbild. Vi mäter både höga och låga ljusnivåer från Digital Video Essentials: HD Basics Blu-ray-skiva (Advanced Video Test Patterns, kapitel 24-41). De exakta nivåerna vi använder beror på vilken typ av TV som granskas, men de är i allmänhet 20 % och 80 %. Betyget baseras på hur nära mätningarna kommer till 6500K.
Exempelresultat: 6 511/6 634 000
Detta är färgtemperaturen efter kalibrering med hjälp av användarmenyns kontroller bortom förinställningarna. Om sådana kontroller, som vanligtvis påverkar röd, grön och blå vitbalans, inte finns, listar vi resultatet som N/A. Proceduren är densamma som före färgtempmätning, men våra standarder är strängare här eftersom en kalibrerad TV borde komma mycket närmare 6500K.
Exempelresultat: +/- 132K
Detta är en förkortning för gråskalespårning, som mäter konsistensen av TV:ns gråskala, eller färgen på grått vid olika ljusnivåer, före kalibrering. Med DVE: HD Basics (CH24-41) mäter vi varje fönster mellan nivåerna 15 % och 100 % i steg om 5 %, registrerar variationen från 6500K och gör ett genomsnitt av resultaten.
Exempelresultat: +/- 592K Här använder vi samma procedur som ovan, men vi tar mätningen efter användarmenyns kalibrering. Återigen är våra standarder strängare för efterkalibreringsresultat.
Exempelresultat: X=0,18, Y=0,068 För det här testet skickar vi ett full-ljusstyrka, full-raster-mönster av lämplig färg till TV:ns högsta kvalitet från Sencore VP403-signalgeneratorn, och mäter sedan X- och Y-koordinaterna med Konica Minolta CS-200. Vi jämför resultaten med SMPTE HD-specifikationen för DTV-färger för att avgöra hur nära de faktiska färgerna rött, grönt och blått kommer till specifikationen. Poängen baseras på en genomsnittlig avvikelse från specifikationen, vilket är ett resultat av att addera skillnaden mellan X och specifikationen till skillnaden mellan Y och specifikationen.
Exempelresultat: 4,6 procent Med hjälp av Overscan-mönstret från DVE: HD Basics (CH7) mäter vi procentandelen av bilden som är beskuren före kalibrering på varje sida. Noll bildförlust är idealiskt.
Exempelresultat: Ja Med Sencore VP403 använd skärpa mönstret för att avgöra om alla spår av kantförbättring kan elimineras.
Exempelresultat: Godkänt Vi använder HQV Benchmarks DVD-baserade filmdetaljtest för att avgöra om TV:n har den grundläggande förmågan att känna igen 24fps, filmbaserade bilder och korrekt konvertera dem till videobildfrekvensen på 30fps. Observera att detta test endast omfattar 480i-material, inte 1080i.
Example result: Pass
Vi använder HQV Benchmark på Blu-rays videoupplösningsförlusttest för att avgöra om skärmen kan bevara all inkommande upplösning för en 1080i-videosignal (30 fps) och konvertera den till skärmens ursprungliga upplösning.
Exempelresultat: Underkänd
Vi använder HQV Benchmark på Blu-rays filmupplösningsförlusttest för att avgöra om skärmen korrekt kan känna igen filmbaserat innehåll inspelat med 24 fps och korrekt konvertera det till skärmens ursprungliga upplösning utan att förlora detaljer.
För en fullständig översikt över vår TV-testmetod, scrolla till toppen av den här sidan.
I oktober 2008, för att följa den nya Energy Star 3.0-specifikationen, förnyade CNET sin testprocedur för Juice Box, som registrerar strömförbrukningsprestanda för varje TV vi granskar. Kolla in avsnittet About the Juice Box i snabbguiden till TV:ns strömförbrukning för mer information.