WILD Group i Eppelheim nära Heidelberg och dess allierade företag sysselsätter 2 500 anställda runt om i världen och är marknadsledare för livsmedelstillsatser inom många industrisektorer. Som tillverkare av Capri-Sonne® är WILD idag global nummer ett för barndrycker. Wild är också världens största privata producent av naturliga ingredienser till mat- och dryckesindustrin. WILD har använt Konica Minolta Sensing Chroma Meters som en del av sin kvalitetsledning sedan 1993 för att övervaka sina produktionsprocesser. Med introduktionen av CR-200, dess första Chroma Meter från Konica Minolta, kunde företaget avsevärt påskynda mätprocessen vid bestämning och kontroll av färg som en del av färdigvaruinspektionen. Detta innebar avsevärda tids- och därmed betydande kostnadsbesparingar. Konica Minolta CR-400, den senaste generationen Chroma Meters, används för närvarande. Detta instrument används också av WILDs partnerföretag (särskilt inom mejeriindustrin) på deras mottagningsavdelningar. Chroma Meters säkerställer att de levererade fruktberedningarna matchar den färgprofil som överenskommits med kunden. Detta påskyndar och optimerar den övergripande kvalitetssäkringsprocessen avsevärt. "Installationen av Chroma Meters har gett en god avkastning på investeringen under åren", förklarar Lars Schnoor, Team Leader Scale Up på Wild Dairy Ingredients GmbH. "Mer än något annat är supporten och servicen från Konica Minoltas personal utmärkt", tillägger Schnoor.
Inom ingen annan bransch har ansträngningar och prestationer inom kvalitetsledning blivit så uppenbara som inom livsmedelsindustrin. I nästan 80 år har företaget Rudolf Wild GmbH & Co. KG stått för högsta kvalitetsnivåer i denna bransch. Specialisten på naturliga livsmedelstillsatser har bidragit till stora innovationer inom dryckes-, konfektyr- och bageriproduktindustrin samt inom produktsegmentet mejeri och glass, till vilka bolaget levererar högkvalitativa råvaror och halvfabrikat. Detta är grunden för framgången för många kända livsmedelsvarumärken där konsumenterna visar sitt förtroende för butiker och stormarknader, och som de njuter av med sina familjer och vänner. Varje dag måste dessa varumärken förverkliga sina löften och leverera den kvalitet som förväntas av dem. WILD, som grundades på 1930-talet, är inte bara en innovatör inom sitt område, utan är också ledande när det gäller att säkerställa kvaliteten på sina produkter baserade på naturliga ingredienser - i sin egen produktionsanläggning och hos sina kunder. Detta illustreras också av märkesvarorna, särskilt varumärket Capri-Sonne®, från WILD-fabriken, vars produkter säljs i mer än 100 länder. Detsamma gäller för fruktberedningar för livsmedelsindustrin, som tillverkas på olika europeiska platser. ---------------------------- Smakgivande tillsatser i olika märken inom den europeiska mejeriindustrin säkerställer att produkten uppfyller konsumenternas förväntningar och bekräftar att de har gjort rätt val. Begreppet "Wild quality" är därför mycket flitigt använt och täcker mycket mer än bara själva slutprodukten. Den täcker hela produktionsprocessen som sträcker sig från noggrant urval av råvaror, via inköp och råvaruanskaffningskontroll, kvalitetssäkring genom hela processen till den slutliga valideringen i den egna kundens varumottagningsavdelning. Utöver detta dokumenteras varje åtgärd som vidtas. "Detta inkluderar inte bara det vaksamma urvalet av råvaror av högsta kvalitet av vår inköpsavdelning, utan inkluderar också den kontinuerliga övervakningen av smaker, konsistens, konsistens och färg på våra produkter under produktionen av våra fruktberedningar", säger Lars Schnoor. Med detta helt integrerade kvalitetssäkringssystem erbjuder Wild standardiserade och säkra helhetslösningar för utveckling av nya och befintliga produkter.
Bra exempel för mejeriindustrin är emulsionerna för premiumfruktyoghurt. Wild Dairy Ingredients GmbH levererar alla ingredienser i exakt den specificerade mängden, optimerad för att säkerställa att konsumenterna ska njuta av produkten. De definitiva kriterierna här är smak, konsistens, konsistens och framför allt visuell attraktion. "Vårt mål är att uppnå en harmonisk växelverkan mellan yoghurt och dess frukttillsatser. "För att uppnå detta", förklarar Schnoor, "bearbetas frysta frukter, juicer och juicekoncentrat eller puréer för att överraska konsumenten vid försäljningsstället och hemma med nya innovationer och smaksensationer”. För mejeriindustrin tillhandahåller Wild Dairy Ingredients GmbH fruktberedningar som är blandade med en andel på upp till 25% av mejeriprodukten. Färgmätning krävs särskilt för de "röda yoghurtarna" som jordgubbar, skogens frukter eller körsbärsyoghurt. Här kan även små förändringar i den röda färgen skapa ett felaktigt intryck vad gäller kvaliteten. Detta beror på att med en jordgubbsyoghurt är den förväntade röda färgen inte bara förknippad med fruktens naturliga färg, utan också med dess fräschör och kvalitet. "I detta fall är det nödvändigt att erhålla snabba och tillförlitliga mätningar för de kolorimetriska värdena för a* (röd) och b* (blå) för att upptäcka naturliga färgvariationer hos frukten och för att identifiera avvikelser i produktionsprocessen. överenskommen färg och intensitet kan endast erhållas genom att blanda olika ingredienser under tillverkningen av fruktberedningar”, säger Schnoor och beskriver fördelarna med färgmätning i fruktberedningar för yoghurt.
Med denna kompromisslösa kvalitetspolicy har Wild blivit marknadsledande inom många områden. En viktig faktor för denna framgång är färgmätning, som har implementerats på flera punkter i produktionskedjan för att säkerställa att slutprodukten uppfyller de överenskomna specifikationerna. I mer än 16 år har Wild varit beroende av tillförlitligheten och flexibiliteten hos Konica Minolta Chroma-Meter-instrument. "Förut använde vi kyvetter. Även om de gav exakta resultat var de komplicerade att använda och mätningarna tog fruktansvärt lång tid", säger Schnoor och beskriver situationen i början av 1990-talet. "1992 hade vi turen att upptäcka Minolta Chorma-Meter CR-200 och se dess potential som en del av våra ansträngningar att förbättra kvalitetssäkringen. För närvarande, med CR-400, ger den fjärde generationen Chroma Meters från Konica Minolta viktiga färgmätningsvärden för kvalitetssäkring hos Wild. På grund av detta rekommenderas de starkt till sina partners i hela branschen. "Med Konica Minolta Chroma Meters har vi ett tillförlitligt mätinstrument som är oberoende av subjektiv visuell bedömning och som är avgörande för att standardisera och kontrollera produktionen", säger Schnoor och beskriver fördelarna med instrumentell färgmätning. På mindre än en minut, inklusive rengöring av mätöppningen, färgmätningar i produktion, slutbesiktning och mottagningsbesiktning kan göras exakt, tillförlitligt och extremt snabbt hos Wild, deras partners och kunder. Som ett exempel, mätningar för att bestämma den exakta röda nyansen av jordgubbsyoghurt är tillgängliga nästan tre gånger snabbare med Chroma Meters än med konventionella metoder. Korta inställnings- och rengöringstider är likaså fördelarna med Konica Minolta-enheterna för dagliga rutinmätningar.
----------------------------- Till detta kommer den flexibla och enkla hanteringen av CR-400, som är ett resultat av det ergonomiskt utformade mäthuvudet samt den valfria SpectraMagic NX QC-utvärderingsmjukvaran, som perfekt kopplar samman Chroma Meters övergripande prestanda. "Det är det kompletta paketet med intuitivt enkel hantering, hög mäthastighet och noggrannhet, såväl som den utmärkta support och service vi får från Konica Minolta och som vi värdesätter på Wild Dairy Ingredients" sammanfattar Schnoor.
Rudolf-Wild-Straße 107-115 D-69214 Heidelberg / Eppelheim Germany
Tel.: +49-6221-799-0 Fax.: +49-6221-799-398
Rudolf Wild Gmbh & Co. KG