PRESS- MEDDELANDE

BACKA

Bättre än de bästa: Nya bizhub C224, C284 och C364

Nya bizhub C224, C284 och C364 är alla efterträdare till Konica Minoltas prisbelönade multifunktionsskrivare – och erbjuder nu dessutom förbättrad funktionalitet. Alla modeller erbjuder högklassig utskrift, skanning, kopiering och faxfunktioner och har en lättanvänd multitouch-kontrollpanel som hanteras på samma sätt som smartphones och surfplattor. Miljövänlig teknik skonar miljön och ger lägre driftskostnader.

bizhub C224, C284 och C364 är efterträdarna till de bästsäljande modellerna bizhub C220, C280 och C360 som har belönats med BLI:s ”Pick of the Year 2009”-utmärkelser. Tillsammans tillgodoser dessa tre nya multifunktionsmaskiner behoven hos små till medelstora företag såväl som arbetsgrupper inom stora företag.

”Att tillverka en maskinserie med högre prestanda än bizhub C220, C280 och C360 var ingen lätt uppgift”, säger Niklas Nilsson, Produktchef på Konica Minolta. ”Dessa tre modeller är de mest framgångsrika bland Konica Minoltas multifunktionella färgmaskiner. Modellernas nya teknik och funktioner har utvecklats på våra kunders begäran – och vi är övertygade om att många beslutsfattare kommer att välja våra nya modeller.”

Konica Minoltas bizhub C224, C284 och C364 är mycket lättanvända. Vanliga funktioner som kopiering, utskrift, skanning och fax sköts smidigt via den stora färgpekskärmen med multitouch-funktionalitet som en pekskärm på en smartphone eller surfplatta. De tre maskinerna har även ett identiskt grafiskt användargränssnitt (GUI) för panelen och skrivardrivrutinen – ett led i Konica Minoltas standardiseringskoncept. Även andra multifunktionsmaskiner från Konica Minolta som t.ex. bizhub C654 och C754 använder Konica Minoltas standardiserade gränssnitt. De nya systemen är mycket flexibla tack vare att menysystemen och skrivardrivrutinerna (MyTab) kan anpassas och skräddarsys efter behov.

De nya bizhub-maskinerna kan dessutom utrustas med en dubbelsidig dokumentmatare, som skannar dubbelsidiga dokument i ett svep. Dubbelsidig dokumentmatning är det perfekta valet för uppgifter som kräver hög skanningsprestanda som t.ex. dokumentarkivering. Skanningshastigheten är 80 bilder per minut (bpm) enkelsidigt och 160 bpm vid dubbelsidig skanning. För kopiering och utskrift är hastigheten på de individuella maskinerna 22 (C224), 28 (C284) och 36 (C364) sidor i färg eller svartvitt per minut.

Modellserien använder miljövänlig teknik för lägre energiförbrukning och miljöpåverkan. bizhub C224, C284 och C364 kan skanna utan uppvärmning och sparar därmed tid och pengar. Konica Minoltas nästa generations Simitri HD polymeriserad toner sänker fixeringstemperaturen ytterligare – vilket minskar energiförbrukningen och ger möjlighet att använda fler papperssorter. Nya funktioner som dynamisk Eco-timer – som analyserar användningsmönster och automatiskt anpassar tidsintervall för viloläge och klarläge – bidrar också till maskinernas ekonomiska och miljövänliga drift.

Om Konica Minolta

Som en världsledande leverantör av produkter och lösningar för dokumenthantering strävar Konica Minolta efter att erbjuda produkter, tjänster och lösningar inom samtliga områden som är viktiga inom digital bildhantering. Vi lägger stor vikt vid dokumenthantering och affärslösningar för både kontors- och produktionsmiljöer.

Konica Minolta Business Technologies grundades i oktober 2003 genom en sammanslagning av Konica Corporation och Minolta Co. Ltd. Företaget levererar tjänster samt distribuerar produkter, system och lösningar som tillgodoser alla de krav som kontor och produktionsenheter kan ställa, över ett dokuments hela livscykel. Business Technologies totala omsättning är motsvarande 61 miljarder kronor med cirka 36 000 anställda.

I Sverige representeras Business Technologies av Konica Minolta Business Solutions Sweden AB. Omsättningen inräknat dotterbolaget Koneo AB är ca 820 miljoner kronor och totalt är vi ca 470 anställda.

Konica Minolta har försäljningskontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. Via dotterbolaget Koneo AB och fristående medlemmar i Koneo-kedjan samt fristående återförsäljare är vi rikstäckande. Totalt finns Konica Minolta representerat på cirka 70 orter i Sverige.

Villkor och produktnamn kan vara varumärken eller registrerade varumärken som tillhör respektive innehavare.

Niklas Nilsson
Konica Minolta Business Solutions Sweden AB